Vítejte na DIYCORE.NET

HLAVNÍ MENU

HLAVNÍ RUBRIKY

UŽITEČNÉ

KOLABORACE

UŽIVATELSKÁ SEKCE

DIYCORE.NET

VYHLEDÁVÁNÍ

TWITTER

RSS

DESKA MĚSÍCE

PÍŠOU JINDE

SAPORT

- - - - - - - - RECENZE LITERATURA - - - - - - - -

V.A.

V.A.

Smradi, kterým všechno vadí!

autor: horovic | 6. 02. 2008, 15:45:23 | návštěv: 4730 | reakcí: 0

„Kniha, která se právě teď dostala do Vašich pařátů, se stala výpovědí jedné ¸zkurvené' generace (ročník 1970-1980).“ Nevim, jestli tahle generace je „zkurvená“, dokonce nevim, jestli a proč by se tak měla označovat. Na druhou stranu je to pořád lepší než „Husákovy děti“. Každopádně k tomu, aby se něco stalo „výpovědí“ generace, nestačí složit do jednoho svazečku dílka šesti autorů různé úrovně, obávám se...

Název Smradi, kterým všechno vadí sice dobře zní, jen mám dojem, že efekt je hlavním jeho důvodem a smyslem. Co např. vadí básnířce G.G., snažící se vypovídat z milostných trápení, navíc způsobem srovnatelným s mnohými dalšími cituplnými výlevy? Vadí jí láska? Těžko, to je nutná krmě srdcerváčů. Z jejich básní vybočuje snad jen kus Chaos se závěrečným dvojverším „a na kurvy celého světa / SRÁT!“. Není to trochu málo? Navíc nejde o „chaos“ společenský, jak byste snad očekávali, emocionální zmatky jsou ústředním tématem.

Titulem i předmluvou knížka naznačuje, že půjde o ostřejší texty „toho nejlepšího z alternativní kulturní scény“. Výběr autorů je bezesporu zajímavý: frontman Šanov 1 Radek Šantrůček, novinář a spisovatel Pavel J. Hejátko (chtěl bych vidět, jak se krabatí jeho kožka při cejchování typu „druhý nejpotetovanější muž Česka“), zpěvák a kabaretiér Samir Hauser, hudební kritik Radim Řezníček a muzikant (sic!) ze skupiny Nežfaleš Radek Šedivý. A taky zmiňovaná G.G., uvedená pouhým „moderní básnířka“.

Pestrá sbírka, sdružující punkové a hardcorové písňové texty, parametafyzický esej, rozhovory, básně, autobiografické vyprávění a texty až „bloggerského“ charakteru. Laskavý čtenář dovolí a jistě si přijde na své. Pohladí ho řízný lyrik Řezníček („Lidská hloupost nezná mezí / jahodový džus smrděl pochvou“) a komu to nevoní, může okusit duchovno páně Hejátka a jeho Zpěvy kostlivců („Člověk se rodí čistý – morálně neposkvrněný.“ – kap. První – Zlo) nebo rajsko-pekelnou meditaci Šedivého („Lidi z filharmonie se svou hudbou zase po celý život dotýkali nebe a přitom jsou prý mezi nimi největší prasáci a alkáči.“)

Hauserovo Arabátko (otištěné už dříve v Živlu) sice připomíná humoristickou dílnu Šimek-Grossmann, ale s jinou dávkou absurdní nadsázky, vulgarity a cynismu. Tyhle ingredience se ještě lépe projeví v rozhovoru s Hauserem (ex-Vanessa, Vanessa Gun, Bruno Ferrari), jeho póza seladonského bastarda je okouzlující. Interview se Šantrůčkem má rovněž grády, rozdává nalevo napravo známým postavám ze scény, nevim nakolik tluče naprázdno, ale k zamyšlení to je, ať už o něm nebo o vypovídané realitě (o punkerech-práskačích za totáče: „Růžička, Hošek, H.N.F., Štěpán Málek z N.V.Ú. Tys to nevěděl, to jseš tak blbej?!“)

Je otázka, proč jsou tu jen dva rozhovory, když zbývající autoři nejsou přiblíženi žádnou biografickou notickou. Nicméně sebranka je to různorodá a čtení nahoru dolů. Největším problémem Smradů tak zůstává absence editorského zásahu. Každý text potřebuje svého Viktora Čističe, uplatnění gramatických pravidel a odlišení autorského záměru od hrubek je vždycky namístě. V případě Smradů to bylo zjevně podceněno. Většina prozaických textů trpí, čárky těkají nazdařbůh, shody podmětu s přísudkem (i-y) jsou degeš, vyšinuté vazby nepobaví. Stačilo někoho příčetného s dodělanou základkou. Undergroundové společnosti Tarantino a Čert přesto všechna čest za snahu, knih „z podzemí“ nevychází hodně. Doufám, že nezůstane u jediné.

Informace

Originální název: Smradi, kterým všechno vadí!
Žánr: próza-poezie-interview
Počet stran: 94
Rok: 2007
Vydavatel: Undergroundové nakladatelství Tarantino a Čert
WWW: http://www.tiskem.cz

Vaše Reakce

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 0

SPOKOJÍZDA

spojizda obrázek

SLOUPEK

tamas

Nadřazenost státu podepřeného západním kapitálem měla do sedmdesátých let za následek hluboké změny. Ty byly umožněny jednak vyhlazením velmi malého kapitalistického sektoru během první poloviny dvacátých let v SSSR a mezi lety 1945 až 1948 na nově získaných územích. A dále – a to především – nově vybudovaným mohutným moderním hospodářstvím. Převládající sociální skutečnost staré východní Evropy – rozsáhlé velkostatky stále vlastněné aristokracií a církví a vedle toho ta nejhorší rolnická bída – zmizela beze stopy. Máme před sebou městské společnosti, kde většina lidí, dřívějších rolníků, později průmyslových dělníků, dnes „jen lidí“, žije na obrovských sídlištích postavených všude podle stejných plánů, od Šanghaje až po Prahu a Lublaň. A žije tam dosud, jenomže továrny jsou zavřené a lidé jsou většinou nezaměstnaní nebo důchodci. Pachuť porážky je neklamná.

G. M. Tamás

SUPPORT SONGS

TLAČENKA

web: CrosseR | grafika: wewerca | neřešte autorská práva, vždy uvádějte zdroj!
spodni obrazek