Jan Křesadlo

Jan Křesadlo

Rusticalia - Variace na cizí themata

autor: Peacer | 7. 02. 2007, 16:46:24 | návštěv: 6729 | reakcí: 3

„Jak útěšný jsi, podtuřínský kraji, skrytá ty plastická mapo mé duše!“ zvolá autor knihy Rusticalia Jan Křesadlo v úvodu.

Je s podivem, že se v české literatuře stále ještě objevují neznámé tváře píšících emigrantů z minulých dob, jejichž knihy tu vychází po více než deseti letech v prvním vydání! Překvapí to o to víc, že jejich kvalitě to nijak neubralo, naopak, ve srovnání se soudobou tvorbou obstojí více než dobře.

I Jan Křesadlo je jeden z těch, kteří se v 80. letech z různých důvodů objevili za oceánem, kde také jeho knihy vyšly vůbec poprvé (a to v Sixty-Eight Publishers v Torontu). Od té doby už uplynula nějaká doba a k nám se dostává až teď zásluhou nového nakladatelství Tartaros, jehož prvním vydaným svazkem byla Křesadlova knížka Slepá bohyně. Po ní nakladatelství vydalo román Rusticalia.

Tomu, kdo chodil do školy určitě pojem „venkovská literatura“ možná něco připomíná. Ano, nepodezřívám snad někoho, že by všechny ty Světlé, Novákové a Vrby přečetl, ale je fakt, že Křesadlova Rusticalia se nechává inspirovat právě jimi. A pro ty, kteří výše zmíněné autory číst museli (aniž by sami chtěli!), je Rusticalia velkým zadostiučiněním a krutou pomstou všem autorům vesnické prózy. Rusticalia (v podtitulu Variace na cizí themata) je totiž tak trochu parodie české venkovské literatury, samozřejmě s přiměřenou dávkou kritiky vůči tehdejšímu režimu, což je jeden z důvodů, proč u nás román nemohl v minulosti vyjít.

Kniha se odehrává v neznámém podtuřínském kraji, kde žije rázovitý podtuřínský lid, který hovoří velmi specielním nářečím („Já už mám ve šrajtofli govno a doktor nepočká – eště by nám nechal zfendovat strechu nad glavou! Bejk nebejk, kde nyc neny any smert nebere.“). A není to jen jazyk, co si bere Křesadlo na mušku, v románu se skutečně objevuje typická motivika vesnických románů, jako jsou Horští Blouznivci, cikáni, podtuřínským krajem se potulují prazvláštní zvířata vypěstovaná v pěstitelské stanici místního hraběte – podtuřínský ovibos, kamelid a další. Křesadlo vytváří specifickou lidovou kulturu, kterou nemilosrdně stíná jako kat a zesměšňuje, kde se dá. Takže jestli chcete vědět, na co potřebuje fujár svého gučka, neváhejte...

Zápletka je tady vskutku zapeklitá. Mezi sousedy Kybernátem a Rígou se rozpoutá spor o nezaplacený dluh. Věc zkomplikuje milostný trojúhelník mezi Rígovou dcerou a Kybernátovými syny. Tento milostný útvar se posléze začne rozšiřovat až někam k milostnému šestiúhelníku a jsou do něj zapojeni staří, mladí, zvířata, kamelidi – prozradil bych toho už moc, takže koho zajímá, jak se žije v Podtuřínsku, není nic jednoduššího než si Křesadlovu knihu prečítať.

Musím říct, že už jsem se dlouho při čtení takhle nebavil. Křesadlo přesně vystihl podstatu podobného druhu literatury a důstojně ji zparodoval, aniž by se uchýlil k nízké kritice. Vedle komičnosti nejrůznějších situací a líčení folklórních podrobností musím uznat, že Rusticalia je zároveň kniha drsná, o čemž svědčí i závěr – to je ovšem součást Křesadlovy hry, žádná idyla neexistuje, a to ani na vesnici.

Originální název: Rusticalia - Variace na cizí themata
Žánr: próza
Počet stran: 291
Vydavatel: Tartaros

peacer
4. 03. 2007, 14:21:42
To je zajisté pravda a nikdo netvrdí opak. Je ale také pravda, že Rusticalia vychází poprvé právě dnes. To, že Křesadlo to na našem literárním dvorku nemá lehké je též pravda a jediným způsobem jak to změnit je číst jeho knihy nebo upozorňovat na jeho knihy, pokud to za nás nedělá nikdo jiný...

-mk
3. 03. 2007, 13:58:30
Jenom drobnější oprava, od Jana Křesadla vyšlo u nás od roku 1989 již téměř všechno podstatné, sbad dvě desítky knih... Je vidět, že tenhle nepohodlný autor opravdu nemá na růžích ustláno.