Milan Kozelka

Milan Kozelka

Ponorka

autor: Palo Pilch | 3. 09. 2006, 12:09:54 | návštěv: 4941 | reakcí: 2

Kniha výtvarníka a spisovatele Milana Kozelky je jakýmsi malým památníkem legendární olomoucké knajpě (ta pořád ještě funguje!). Nezapře v sobě typickou syrovost undergroundu, hru se slovy a pohádkovou symboliku. Ve světě ožralců z Olomouce je možné zkrátka všechno.

Děj sbírky mikropovídek se točí kolem Ponorky a tamních štamgastů. Nic pro puritány a vaši konzervativní matku, piča na každém druhém řádku by jí mohla způsobit mrtvici. Lidi z ponorky zažívají fantaskní dobrodružství v jiných dimenzích, veselou nudu i setkání se slavnými osobnostmi, zpravidla mrtvými. Číšníci se s ničím a s nikým moc neserou, stejně tak návštěvníci hospody.

Pohádkové motivy (např. zlatá rybka) se prolínají s těžkou skutečností, že prachy na stromech rostou jen někdy, sekera je naprosto běžnou součástí života každého úspěšného člověka. Na první pohled jde o abnormální soustředění nadpřirozena, které autor dovádí k humoru slovními hříčkami ve vianovském duchu včetně mnohdy zvrhlé erotiky, za jakou by se nemusel stydět ani Markýz. Přesto je z textu jasně cítit, proč byl psán a komu byl určen. Všem, kteří si zachovávají svou lidskost prostě tím, že jsou lidi a nehrajou si na Vieweghy a podobné mastodonty „kultury“.

Těžko říct, jak celou knihu posuzovat. Povídky se od sebe kvalitativně liší, o tom žádná. Hluboký umělecký zážitek nečekejte, ale kniha na hajzlové čtení to taky zrovna není. Kozelka v jednom rozhovoru říká, že slova pozbyla svůj obsah, což se mu hnusí. Sám se snaží jim jej navrátit, ne-li přímo dodat nový, lepší. JE to poměrně kvalitní čtení od starého chlapa, co má rád pivo, Startky, dostal párkrát přes držku a nestydí se chlastat na dluh. Za tu směšnou cenu (113 Kč) to není vůbec špatné.

Originální název: s/t
Žánr: povídky
Počet stran: 170
Rok: 2001
Vydavatel: Votobia

ondřej
14. 04. 2007, 21:29:19
Chci jen dodat, že M. Kozelka v podobným - sarkastickým i poetickým duchu napsal a vydal další knížku - Celebrity. Vzal si na paškál celou Olomouc, která se v jeho pojetí stává hanáckým pupkem světa. Olomoučtí pupkáči zde vystupujou pod svejma autentickejma jménama a prožívaj svejch 15 minut slávy i sraček. Mů celkovej dojem je o třídu lepší než z Ponorky. A za důstojnou zmínku stojí taky ilustrace A. Lexové..

K.O.
3. 09. 2006, 13:18:23
Ponorka je podnik s výjimečným geniem loci, neznám asi nic podobného. Až budete na výletě v Olomouci, určitě do programu zařaďte návštěvu, nejlépe ve čtvrtek večer, kdy se zde odehrávají koncerty.