Anyway

Anyway

Dead End

autor: Jer_C | 3. 08. 2007, 11:14:25 | návštěv: 3812 | reakcí: 0

Napsat ortel nad touhle deskou mi trvalo opravdu hodně dlouho a i teď, když mám jasno, ve mě stále hlodají pochyby. Ale řeknu to na rovinu: Dead End mě nepřesvědčil.

Z velké části za to může nostalgie. Přesně pamatuju ty doby, kdy jsem smažil (ještě v empétrojkách, o gramci se mi ani nesnilo) úžasný sedmipalec, splitko s L'Point a těch pár fragmentů z debutové desky Golf Club, co se daly na webu sehnat. Když jsem si pak kupoval jeden z mých prvních vinylů, byl to právě Golf Club. Tahle deska je pro mě zkrátka kult. Je tedy samozřejmé, že přiblížit se její příčce v mém osobním žebříčku měli Anyway hodně těžké. Předem jsem totiž počítal s tím, že na ní budu pohlížet ve stínu Golf Clubu a že v tom stínu taky zůstane. Přesto jsem se na novou desku těšil jako malý, přirozeně. Deska pak konečně vyšla a já ji hned začal roztáčet v přehrávači.

První skladba Lost, výkřik ve španělštině, typická harmonika, zběsilé tempo. Hey, Anyway is back!, říkám si. Chyba lávky. Už v půlce skladby kapela podivně ztrácí dech a původně parádně rozjetá skladba mě přestává bavit. Problém však není v tempu, to zdaleka ne. Na Dead Endu najdeme i mnohem pomalejší skladby, které mají něco do sebe. Každá skladba obsahuje silnou základní myšlenku, v každé si najdu něco co mě baví a to hodně. Problém je někde jinde a týká se bohužel celé desky. A nedotaženost není to pravé slovo, ne.

Teď trochu odbočím. Představte si dva koncerty, jeden nezapomenutelný, druhý standardní, ničím výjimečný. Kapela zahraje dva téměř stejné sety, ale jednou je to úžasný zážitek, na který lidi ani kapela jen tak nezapomenou a podruhé je to prostě jen dobře zahraný koncert. Jsem rád, že jsem tu dnes večer byl, ale nic extra to nebylo. Jaký je rozdíl mezi dobrým a špatným koncertem? Aspektů je mnoho (zvuk, rozpoložení lidí, kapely, sál, čas, ...), jeden je však stěžejní, nenahraditelný.

Ale zpátky k desce. Dead End tedy obsahuje dvanáct skladeb se silnou základní myšlenkou, které umí být svižné i melancholicky pomalé, dále má výborný zvuk od mistra Ježka, stylový obal a vychází na Silver Rocket, což už je samo o sobě zárukou určité kvality. Tohle všechno jsou atributy nadprůměrné desky, ale neplatí to vždy. Mezi tímto výčtem kladů totiž chybí jeden zásadní, který Dead Endu, narozdíl od starších kousků Anyway, chybí. Atribut, který dělá z obyčejných koncertů nezapomenutelné, z řadových desek kultovní. Co to je? ATMOSFÉRA. To je ta zásadní věc, která na Dead Endu s ohledem na starší desky jaksi chybí. Když poslouchám poslední desku Eastern Star, nacházím s Dead Endem mnoho podobností. A to mi rozhodně jako zdravé nepřipadá.

Osobitý ksicht Anyway se s Dead Endem dostal pod částečnou masku make-upu. Tohle fintění mi připadá zbytečné, takže než poslouchat Dead End, zajdu radši na živý koncert. Tam mě Anyway, narozdíl od této rozpačité desky, stále přesvědčují o svých kvalitách.

Žánr: core’n’roll
Celkový čas: 33:58
Vydavatel: Silver Rocket