Modest Mouse

Modest Mouse

We Were Dead Before the Ship Even Sank

autor: maxim horovic | 16. 03. 2007, 12:15:47 | návštěv: 4925 | reakcí: 1

Seattleští Modest Mouse jsou z těch obdařených. Dlouhá léta trousí vymykající se rocková alba s konceptuálními nádechy a své kvality dokázali i poslední (a zatím nejlepší) deskou Good News For People Who Love Bad News (2004). Tehdy i nyní protáhnuté termíny vydání - ani jednou na škodu. Modest Mouse zůstávají pevně rozkročení nad žánrovými škatulemi, mají nadhled a vtip, jsou tak akorát metafyzičtí, skládají malé pověsti, melodičtí jako skřípaví.

Při poslechu We Were Dead Before the Ship Even Sank uvažuješ je tohle ještě košer, jestlipak se MM nespustili a nehřeší prodejnou hudbou, kde je hranice „nezávislého“ rocku (vydávají na majoru). Jsou tu momenty příliš snadné, nitrožilní, tečou pod kůži podezřele, refrénovitě (Florida). Potom místa upomínající na vlnu módního kytarového retro-rocku, karamel schovaný za střapatou čupřinou post-punkového srdcerváče. Ale podezření neznamená paranoiu a MM se umí pohybovat na hraně kýče, zasáhnou a nevydírají (Little Motel).

Jejich odvěká síla je v obrazné epičnosti a propojenosti alba, v budování atmosféry. Překvapující a proměnlivá jako ta ďáblice, kterou si potkal v pátek večer, řekla A která láska není kýč ty chytrej, seš zatvrzelej jak předvčerejší hovno, ale prej zpíváš nově, tak nám nekaž večer hlubokou myšlenkou a povídej mi o tom, jak sem krásná, jak seš žhavej.

Zaskočí housle v Parting of the Sensory, ale počkej na další poslech, irská lidovka i Bad Seeds, sentiment zalitý divokou krví, gradace a vyvážení. Missed the Boat? Indie rock šel spát, tohle je pop pro oddané, pustím ti lásko Levellers a uvidíme, kdo se svlíkne první. Modest Mouse? Božínku, jak hluboko jsem klesla ...

Zřejmě nejučesanější deska MM obsahuje hodně změkčujících prvků a nejagresivnější přísadou zůstává zpěv Issac Brocka, charisma a originální frázování, ten stříhá slova správně řezavá, seš nahej třmínek a kolem klape kovadlinka, kladívko. Jistě, i dříve pracovali se smyčci, dechy a vícehlasy, tohle není kapela, která pro svá hledání uznává jen „vhodné“ nástroje. Řinčivejší a špinavější polohu představují baladicky uštěkané songy, někde mezi Waitsem a Cavem.

Tradiční jistotou jsou jednoduše vystavěné popěvky (We´ve Got Everything) proti složitějším a nepravidelným písním (Fly Trapped in a Jar). To je materiál, u něhož si lehce představíš, jak by s ním naložili Franz Ferdinand nebo Arctic Monkeys. MM jsou na jiném hřišti, hrají jinačí hru. Možná vyměkli, ale nejsou trendy.

Tvrdohlavá krása, která poněkud zněžněla, indie rock i rozkvetlý pop, co má trnité osrdí, kapesník z vosích prdelí, je růžový a mává dálkám...

Celkový čas: 42:17
Vydavatel: Epic
  • March into the Sea
  • Parting of the Sensory
  • Missed the Boat
  • We've Got Everything
  • Fly Trapped in a Jar
  • Education
  • Little Motel
  • Steam Engenius
  • Spitting Venom
  • People as Places as People
  • Invisible
  • Vaše Reakce

merhy
    11. 06. 2007, 23:51:50
    tak na tuhle kapelu jsem já narazil dnes v posledním dílu třetí řady seriálu "Cold Case" (odložené případy) a málem jsem se posral, než jsem vypirátil torrent. Maxime, proč jsem je nepotkal dřív? Dobrého pomálu. Dvojkoncert ArcadeFire a MM by byl asi i na mne mocmoc popmoc; dobrou noc.