HT (Hoten Toten)

HT (Hoten Toten)

Predstieranie šťastia, Hotentot´n´roll, Planb

autor: maxim horovic | 2. 02. 2007, 14:00:35 | návštěv: 4549 | reakcí: 8

HT jsou další ze stáje Hirax Records, ale nepodobní domácím Editor. Jejich počátek spadá do roku 1990, kdy coby Hoten toten nahrávají dva demo snímky. Do roku 1996 jich natočí ještě několik, koncertují a participují na dalších projektech. Vydávají dvě alba – viz níže – a pak ještě jeden unplugged (1998), aby se na téměř pět let odmlčeli. Po znovuobnovení nahrávají album Zatmenie (2003) a dále recenzovaný Planb. V současné době chystají novou desku, jejíž promo bude odstartováno v těchto dnech na TV Markíza.

HT - Predstieranie šťastia
HT - Predstieranie šťastia
(CD, Hirax Records, 1997, 42:46)

Podobnou kombinaci našlápnutého punkrocku s otřesným zábavovým bigbítem jsem už dlouho neslyšel, nemohl jsem se odtrhnout. Jako bych tam zaslechl i grunge výstřelky, pámbů mě netrestej. V hlavě se mi otevíraly netušené paměťové kanály mladistvého rádobypankáče, žádný stesk, jalovost a opravdovost v jednom, nadšení i pitomství.

HT rádi střídají kvaltovnější punkový nástřel a tancovačkový ploužák. Hledání vlastního směřování skrze debutové album je normální věc a tady skutečně jsou záchvěvy chytlavého, přímočarého punkrocku. Navíc textově jsou mi bližší než spříznění Editor – taky nastavují zrcadlo společnosti, ale místo očekávatelného fuck off slyším posmutnělé a osamělé nitro jedince borceného do sebe, psychický bezdomovec. Odcizení, smutek, blízkost smrti, beznaděj. Introspekce.

Problém je, že se svými baladami sklouzávají do krajin slzavého sentimentu, povýšený kýč. Pravidelné řazení obou poloh je záměr, koncertně asi působivý. U nás by to taky fungovalo, vlastně funguje...

HT - Hotentot´n´roll
HT - Hotentot´n´roll
(CD, Hirax Records, 1997, 45:37)

Druhá deska v jednom roce, skladatelský přetlak nebo výsledek víceletých snah. Hoten toten přicházejí s novým zvukem, bigbítový rokec nahrazuje nadupaný metalový kopák. Nelze jim upřít snahu a hledačství, hutnější a plnější zvuk, dokonce pracují se samply a vícehlasy. Jenže k čemu to je, když v půlce dojde na „Mosty“, rockovější obdobu Sagvana Tofiho? Jako by v nich dýchali přemítaví punkáči, ale koule jim každou chvíli stiskl nesvéprávný romantik.

Texty se tentokrát dostávají do klasických punkových schémat, agitační hesla do slabin. Některé se vymykají, taková „Špliechajúca garniža“, námořnická balada, vypadla z úplně jiného světa, obraznost, nadhled, zvláštní poetika.

Pobaví pravověrné punkovky, např. „Pravá tvár“ se slovy: „Fašisti, rasisti, pozrite sa do riti.“ Stylovou různorodost doplňuje folkově líbezná „Nestarajte sa!“, cajk. Postupem času zdání „tvrdosti“ HT mizí, dostávají se tam, kde byli na debutové desce. Melopunk, někdy chytlavější, jindy nudnější, v záplavě dalších kapel zaměnitelný. Celkový dojem zlepšuje bonusová kláda „How Now?“. Dětský sbor s kapelou a ságem v zádech pějou: „Stále sme v hovne / iba hlbka sa mení / stále sme v hovne / a niet už záchrany“. A pak že doma nemůžeš být prorokem...

HT - Planb
HT - Planb
(CD, Hirax Records, 2003, 42:45)

Velké stylové kotouly. Deska po osmi letech je velké překvapení, během několika počátečních skladeb vám nebude jasné, kam se podělo HT, proč je všude hip-hop. Ne, žádný rock s rapovaným zpěvem-řevem, žádný nu-metal. Jen rap provázený kytarami, bez refrénů a změn, stereotypní a poněkud fádní, důraz na text zastiňuje hudbu. Ale to je pouze začátek.

Když odehrají svou mutaci hip-hopu, přijde na řadu laciný poprock („Vina“), jako by zdravili Chinaski. Pozoruhodným zásekem je „Veccc“, pohybující se někde mezi kapelami Banket, Lojzo a punkovou odrhovačkou, dechy jí navíc dodávají zvláštní, téměř balkánský nádech. I následující „Edo“ připomíná spíš ska mutaci Vidieku než někdejší punkrockový vzorec. Ten přichází se svižnou, textově jednoduchou, ale výborně fungující skladbou „Reči“. Pokud takhle vypadají koncerty, jdu do toho.

Primitivní hesla a agitační refrény nenajdete, jsou to sebezpytné záležitosti, trocha existenciality, společenská kritika spíš jako doprovodný jev než první plán. Nic proti. Problém desky je v její roztříštěnosti, velmi nejistě se k ní postaví bigbíťák, punkáč i fanoušek ska. Vypadá to jako by osahávali jednotlivé styly – jsou schopni všeho, ale pramálo to znamená.

Žánr: punk rock
Nosič: viz výše
Celkový čas: viz výše
Vydavatel: viz výše

Predstieranie šťastia

1. Krvavy anjel
  2. Odkopnuty
  3. Smútok
  4. Bábika
  5. Hrdina
  6. On
  7. Kóma
  8. Harmónia zla
  9. Kto som ja
  10. Nerozumiem
  11. Betónova záhrada
  12. Predstava
  13. Cudzí medzi cudzími

Hotentot´n´roll

1. Ena
  2. Deti zla
  3. Nikdy viac
  4. Mosty
  5. Ži pre svoje drogy !
  6. Stena
  7. Špliechajúca garniža
  8. Kafka
  9. Prasobiphonia
  10. Práva tvar
  11. Nestarajte sa !
  12. Prec
  13. Škola
  14. Berry
  15. B.A.R.B.Y
  16. Bonus (how now)

Planb

1. real
  2. ja
  3. neverím
  4. prometheus
  5. vina
  6. veccc
  7. edo
  8. reči
  9. paradox
  10. možnosť
  11. hra
  12. zubatá
  13. kúpalisko
  14. HT - pokec

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 8
VashCZ
23. 01. 2012, 22:15:23
mno pisu trochu s mezerou pěti let.. ale nevadi.. bophuzel jsem skupinu nikdy neslysel nazivo :-(, ale koupene mam zatim dve alba a zbytek postahovany; plan B byl asi jedinou deskou ktera se mi nelibila... ale komu jo kdyz se asi vratili k punku :-D... jinak super kapela

Luci-fuk1
11. 01. 2008, 14:30:41
ooni maju super texty..aj hudbu.. aj na koncertoch....a prosthe vymakany su :))