Vítejte na DIYCORE.NET

HLAVNÍ MENU

HLAVNÍ RUBRIKY

UŽITEČNÉ

KOLABORACE

UŽIVATELSKÁ SEKCE

DIYCORE.NET

VYHLEDÁVÁNÍ

TWITTER

RSS

DESKA MĚSÍCE

PÍŠOU JINDE

SAPORT

- - - - - - - - - RECENZE HUDBA - - - - - - - - -

Editor

Editor

Game Over, Realita?, Svet je proti nám

autor: maxim horovic | 30. 01. 2007, 15:55:15 | návštěv: 4157 | reakcí: 1

Slovenská stálice z Martina, to jsou Editor. Existují už od roku 1988, což zní skoro neuvěřitelně, vydali pět desek a zdatně spoluutvářejí punkrockovou scénu na východ od ráje. Středobodem toho všeho je kytarista Hirax, stvořitel Hirax Records, který funguje jako undergoundový label – distro – hudební agentura. Hirax je taky členem metalové legendy Lunatic Gods, další hráči Editoru vystupují v kapelách Digitus in Recto a Horská chata.

Počátky Editoru jsou v duchu technicistního thrash metalu, který postupem času obohacují o vlivy HC a punku, dnes už metalové kořeny téměř vymizely. Zůstává vyhranost, přehled, i jasné směřování, které však bude pro ortodoxnější HC fanoušky příliš komerční.

Editor – Game Over
Editor – Game Over
(CD, MC, Střílek Records / Hirax Records, 2002, 39:23)

Předností Editoru je, že i v určité stereotypnosti, kterou s sebou nese každý hudební styl, jsou nápadití. Navíc tady se pohybujou na rozhraní heavy-thrash metalu a punk/HC. Deska se rozjíždí v duchu devadesátkových thrashovek, vlhne mi oko i vysychá tabák v dávno prodané džísce, dostávám chuť pustit na raný Arakain. Peruť 311, nevěděl jsem tehdy, co je to peruť a možná sem ani neznal číslovky, ale pramálo mi to scházelo. Od té doby sem se naučil počítat a odnaučil mít rád bombu.

Zpěvák Doctor se pohybuje v několika polohách, ale do baladicky sladkobolného Brichty má daleko, chraplavý, nemocný Doctor. Kapela volně sklouzává z metalových sól do jednoduchých punkových pasáží a zpět, berou mě tlumeně řezavé kytarové riffy, příjemně archaické. Žádoucím oživením je použití kláves a saxofónu, zaznamenal jsem dokonce scratching – ale jde jen o náznak, o vyvolání zdání tvárnosti a originality, křoví.

Textově čerpají z klasických žánrových témat: protidrogové výstupy, společenské fakováky, radosti života: „Máme svoju bibliu / sex, rock a pivo!“ A že jsou to romantici dosvědčují ironické texty o lásce („Láska je láska“), viagra coby novodobá hostie („Viagra“). Nicméně ironie a sebeironie by jim slušelo více, hněvivě pobízivé texty jsou často na úrovni pubertální a poněkud krátkozraké naivity („Chceme mať pokoj / slobodne žiť / Nechceme si svoj / život kaziť / Máme sa dobre / máme sa aj zle / To ako žijeme / je náš problém“).

Editor – Realita?
Editor – Realita?
(CD, MC, Střílek Records / Hirax Records, 2004, 30:14)

Lepší zvuk, lepší forma, jakási euforická nadrženost kypí z celé desky. A hned úvodní song s televizně publicistickým intrem, ohlašujícím každodenní vojenské tragédie, slibuje ostrý a nekompromisní zážitek. A ten potvrzuje i vztekle sebevražedný song „Skoč!“, média jsou špatná, že.

V silnějších chvilkách připomínají jakousi tvrdší mutaci našich SPS, ovšem nedosahují jejich vtipu ani ostří. Skladby jsou plné dětsky formulovaných žalob a marných spílání, protestuji, tedy jsem.

Písničky jsou křižovány legráckovými mezihrami a la Horkýže slíže (Tururu), které vyzní tu více, tu méně. Hudebně pokračují v hardcore s hrubozrnnými riffy, chraplavým vokálem a důrazem na melodičnost. Takže překvapí snad jen závěrečná Svetlo v temnotách, baladický, vážnější song o pomíjivosti života, jestli to tak můžu říct, teskné, takřka šansonové outro, Doctor coby pravnuk Hany Hegerové...

Editor – Svet je proti nám
Editor –
Svet je proti nám
(CD, Hirax Records, 2006, 38:55)

Přímočarost následovaná doslovností jsou jako dvě sestry. Dočkáme se dalších citových ataků (Odchod), ovšem tady už nejde o šanson, cajdák zůstane cajdákem. A tlačí na pilu, jakkoliv střídá pomalý sladkobol s údernými nástupy. Jednak to zavání podbízivostí, jednak „moderním“ nu-metalem. Opět se dočkáme krátkých a srandovních „kabátovských“ skoro-písniček (Streptokoky). Ani špetka nadhledu.

Klokan je úlet, ska-dechovka s pravidelně opakovaným „na na na na na“, to bych po tolika deskách nečekal, nesoudné. Stejně tak mi přijde zvolání „Ami Go Home!“, od starých pardálů bych se nenadál adolescentního „serieme vám na McDonald“. Srozumitelní ano, zábavní snad, opakování vyzkoušeného, tenhle kabát neměním, jsem svůj, jsem váš. Svět je proti nám, ten se nemění. A Editor taky ne. Jak říkal pobratim: ve čtrnácti bych z toho byl nadšený...

Informace

Žánr: hardcore, punk, metal
Nosič: viz výše
Celkový čas: viz výše
Vydavatel: viz výše
WWW: http://www.editor.sk
Seznam skladeb:

    Game Over

  1. Game Start (intro)
  2. Tvoj hrob
  3. Zmizni bastard!
  4. Láska je láska
  5. Stop KDH!
  6. Padni komu padni
  7. Začiatok konca
  8. Náš problém
  9. Červená čiapočka
  10. Posledná šanca
  11. TV Show
  12. Viagra (album v.)
  13. Povedz nie!
  14. Game Over (outro)

    Realita?

  1. Realita?
  2. Skoč!
  3. Boj
  4. Hitovka
  5. Použi päsť!
  6. Neverím
  7. Panic
  8. Svine
  9. G.E.C.
  10. Bež preč!
  11. Turúru
  12. Možno
  13. Načo?
  14. Pripíjam
  15. Neverím (radio version)
  16. Dokedy?
  17. G.E.C. (censored version)
  18. Džihád
  19. Ešte jedno
  20. Svetlo v temnotách

    Svet je proti nám

  1. Sloboda
  2. Nie sme ako vy
  3. No Future!
  4. Nenažranec
  5. Motorka
  6. Nemý, slepý, hluchý
  7. Systém
  8. Streptokoky
  9. Odchod
  10. Klokan
  11. Online
  12. Go Home!
  13. Had
  14. Velice smutná pesnička

Vaše Reakce

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 1
Moty
31. 01. 2007, 18:12:30
Jednou sem si tohle omylem pustil a hned sem si za to chtěl useknout ruku...hrůza a děs...kabát revival???

SPOKOJÍZDA

spojizda obrázek

SLOUPEK

tamas

Nadřazenost státu podepřeného západním kapitálem měla do sedmdesátých let za následek hluboké změny. Ty byly umožněny jednak vyhlazením velmi malého kapitalistického sektoru během první poloviny dvacátých let v SSSR a mezi lety 1945 až 1948 na nově získaných územích. A dále – a to především – nově vybudovaným mohutným moderním hospodářstvím. Převládající sociální skutečnost staré východní Evropy – rozsáhlé velkostatky stále vlastněné aristokracií a církví a vedle toho ta nejhorší rolnická bída – zmizela beze stopy. Máme před sebou městské společnosti, kde většina lidí, dřívějších rolníků, později průmyslových dělníků, dnes „jen lidí“, žije na obrovských sídlištích postavených všude podle stejných plánů, od Šanghaje až po Prahu a Lublaň. A žije tam dosud, jenomže továrny jsou zavřené a lidé jsou většinou nezaměstnaní nebo důchodci. Pachuť porážky je neklamná.

G. M. Tamás

SUPPORT SONGS

TLAČENKA

web: CrosseR | grafika: wewerca | neřešte autorská práva, vždy uvádějte zdroj!
spodni obrazek