Nesselsdorf

Nesselsdorf

Cross Your Shadow

autor: maxim horovic | 10. 01. 2007, 23:21:39 | návštěv: 4410 | reakcí: 2

Konec roku byl ve znamení debutových alb kapel, které jsou na scéně velmi dlouho, ale zatím nic nevydaly. Industriálně-hiphopoví WWW se k desce dobrali po dlouhých čtrnácti letech, kopřivničtí Nesselsdorf „teprve“ po devíti. (Nesselsdorf předcházeli CyberApple, jeden track na kompilaci Jungle Is Massive; obě kapely založili Petr Sasín – Petr Chechelský, k nim se připojil kytarista Ondřej Zapletal.)

Za tu dobu nahráli tři dema a čekali na svou příležitost, která přišla (jak jinak) s labelem Piper Records. A debutová Cross Your Shadow je průřez dosavadními nahrávkami plus tři „nové“ kousky. Jenže „průřez“ není to správné slovo. Rozdíl mezi demáči a staronovými písněmi je jako rozdíl mezi dvěma operačními systémy, které dělí deset let, jako mezi plechovkou a samplem. Jako kdyby zpěvák Chechelský nevystupoval v přitažlivě úchylné sexy azbestové kombinéze, v níž vypadá jak chytrá horákyně na tripu, ale naběhl v gumákách a rybářské síti.

Zatímco dříve šli cestou svébytně hybridované synth-popové psychedelie, nyní jsou z nich vtipní obráběči kovů, úderní baviči, Ein-Kessel Buntes z Marsu, tam co křičí do svých zvonů Vítrholc. To dokumentuje třeba „The Ballad on Carp“, přibroušená chytlavým kytarovým motivem a završena zdvojením vokálu (hostující a nepřehlédnutelná zpěvačka Lenka Hrůzová). Song je proti původní verzi zkrácený o dvě minuty, z rozvláčné náladovky je přímočará hitovka.

Ale Nesselsdorf umí i pomalejší, jímavější songy, kde dostávají větší slovo Sasínovy samply a syntezátory, viz Your Moustache Is Big. Deska se těmihle „ploužáky“ příjemně rytmizuje (podobně laděná je Inorganic Man). Z elektro-punkového vzorce se dále vydělují Steamroller (výrazná basa na úkor elektroniky) a následující Rumba U. Ta už brousí do „clashovského“ punku a z mého hlediska je to dramaturgický úlet, tahle rádoby-retro-ležérní poloha punkového střihu mi nesedí. Osvěžující je naopak Go Dawn the Drain, temný crossoverový song, který evokuje někdejší Despondacing.

Kapela s nově příchozím Pavlem Pohořelským dostala netušený drajv, narostly ji koule. S ním se obrušují delší repetitivní pasáže, songy dostávají pevnější písňovou strukturu s váhou na důrazný refrén, který Chechelský umí skvěle podat, jakkoliv se s opakovaným poslechem může zdát vlezlý. Dvě kytary, efektované a podivně rezavé, jsou těmi pravými stěnami pro Chechelského zjev, který sice mírně nabíhá k populárním Nihilistům, ale zároveň jako by se vracel až někam ke Kolšovskému (Dunaj). Jeho vokál je zašpiněný, filtrovaný, chvílemi „megafonový“, plastiková šelma, kabaretní skřet, ďábelský čuramedán.

Když už jsme u těch Nihilistů – jako vodítko pro neznalé nesselsdorfských poslouží nejlépe, ostatně Nihilistům občas i předskakují. Nesselsdorf jsou však tvrdší, kytarovější, je u nich ta řízná pachuť EBM, Nihilisti jdou spíš do popového, i když hledavého elektra.

Měl jsem obavy, jak dlouho bude působit jejich chytlavá hudba z desky, koncerty jsou přeci jen směsí hudby a pódiové prezentace. Jako celek až na výjimky funguje dobře, zatím nehrozí, že by jednotlivé skladby zkrotly pod bičem častého poslechu, je v nich více než jen zábavně-melodický potenciál. Pestré vrstvy. Špinavý beat, radost a latexový asociál.

Žánr: electro-punk
Celkový čas: 52:32
Vydavatel: Piper Records
  1. Kongo
  2. The absent one
  3. Your moustache is big
  4. The ballad on carp
  5. Steamroller
  6. Rumba U
  7. Inorganic man
  8. Final man
  9. Go dawn the drain
  10. Turn on the gas
  11. Cross your shadow

iKanias
12. 01. 2007, 11:23:28
jo, music my gun, dobrej slogan, ne!

jekot666
11. 01. 2007, 14:55:25
Souhlasim s tebou Michale, Rumba U je vec, ktera podle me na albu nema co delat...Naopak Go dawn the drain je vec, bez ktere by me ta deska nebavila. Nezapomnel bych jeste zminit vyborny design desky...