Tomáš Palucha / Unkilled Worker Machine

Tomáš Palucha / Unkilled Worker Machine

12" split

autor: maxim nierdmo | 6. 12. 2013, 06:29:30 | návštěv: 7105 | reakcí: 0

Těžko říct, jestli vydavatelští Silver Rocket zamýšleli celkovou koncepci, dramaturgii, lávku napětí splitu Tomáše Paluchy a Todda Workera, ale asi v tuhle chvíli nemohli vymyslet lepší protiváhu, vděčnější houpačku.

Éteričtější Tomáš Palucha jako by protékali mezi prsty slov už názvy svých songů, dětské hříčky a potutelný humor provázejí zvláštní ticho skladeb, jejichž minimalismus vás nutí uvažovat o črtách, o nástinech skutečných písniček. Po minimalismu nemusíte (i když můžete) chtít klasické songy. Dvě kytary si ani nenadbíhají, ani neprotiřečí, spíš rostou v letmých obručích odlišných květináčů, na jedné zádumčivé římse. Pět skladeb, od velmi úsporných linek přes „napínavé vály" Modročerný jazyk psů a Konvoj až k závěrečnému doznění Připoj se ke gangu lásky. Umění možného je v tom, jak se vám podaří zaujmout jedním nástrojem bez jakéhokoliv sklonu k exhibici, když každý přidaný zvuk (smyčka, tamburína, glitch) je na úrovni velkého třesku, ale vesmír zároveň existuje i bez něj. (Pro blbce: Jonathan Kroll meets Oldřich Džanota.)

Unkilled Worker Machine, tedy Todd Nesbitt s Kákou... pěst na oko je hubou proti zdi, oči a zrak v tomto případě nemají žádnou relevanci. Jestliže Tomáš Palucha stehují prosté přebývání tichou nití, UW všechno ví, všechno vidí... tou slepou mordou homunkula, kterému se nedá lhát a kterého bolí společnost. Neustále zjitřované svědomí je politicky angažované (= je to jen tílko, dres, pod tím je čirá existencialita) a hlučné, zmučené pravdou/lží. Na dvojici muzikantů masivní zvuk, který je syrový stejně jako apokalyptický, kytarové stěny i riffy šicího stroje jsou jako tetování nemluvňat. Obě kapely se obracejí do dětství a hledají nevinnost, aniž by přestali mít pitomě důležité otázky: Pamatujete, co jsme si mysleli o CIA? Tou nevyřčenou otázkou je prosté konstatování: Yauch (Příjmení zpěváka z USA). Tati, ty taky umřeš?