Désormais

Désormais

Dead Letters to Lost Friends

autor: maxim horovic | 20. 08. 2006, 23:04:50 | návštěv: 4415 | reakcí: 0

Píše se ve starých knihách něco o protikladech. Mitchell Akiyama je kanadský laptopér (laptopový masér), který mimochodem vystoupil i u nás. Američan Tony Boggs aka Joshua Treble se sólově oddává post-folkovým variacím na melancholii, hlavním nástrojem mu je kytara. Společně pěstují duo Désormais, vyrůstající z obou poloh. A jejich Dead Letters to Lost Friends jsou třetí deskou. Co myslíte, je horší mít ztracené dopisy pro mrtvé přátele, nebo ztratit přátele pro své mrtvé dopisy?

Ne, album není temnější než tiché kanadské hvozdy, je na něm hudba čekající. V časoprostorových letokruzích. Odkrýváte je, ona se vynořuje a zase ztrácí. Jako všední peklo, oslepené okamžikem krásy, pomíjející. Pořád se něco děje, ale už na to nemáte uši. Jsou zakrnělé, zvyklé hromovým atakům, jen ty slyší. Musíte je nastražit, ne jako železa na spárkatou, spíš jak tyčící se větrolamy. Jen pořádnýma ušima přečtete mrtvé dopisy.

Nečekejte ambientně složitou planinu, ani osévaný laptopový štěrk. Instrumentální, kompozičně zajímavá hudba, téměř beze zpěvu. Nápaditá, náladově bohatá, neutápí se v sáhodlouhých ságách, které testují vaši koncentraci. Zneklidňující i pohledně nebezpečná. Důrazná rytmika a zasněný post-folk-rock. Tklivý neznamená netečný a dynamický se nerovná útočný. Glitche, switche, click'n'cuts, mechanická mikrobiotika, ale i saxofon, housle, bicí a vokál, hlasy, dokonce steel kytara. Přístupný post-rock, který má nějaké ty elektronické mouchy, ale taky hromadu hravosti a překvapivých momentů.

Pokud byste bažili po hudbě podobných končin, zkuste spíše elektroničtější Jetone, Akufen, Hanne Hukkelberg nebo Fennesze, který je na rozhraní k těm „rockovějším“: Jim O´Rourke, Labradford, Tortoise. Anebo spolky, jejichž členové se na desce podíleli: Hanged Up, Burning Star Core (pro ty otrlejší), Jenna Robertson (aka Avia Gardner), Vitaminsforyou.

U těchhle „folktronických“ nebo „rocktronických“ desek se musím ptát, jak by zněla skladba bez přísunu chemie a jestli elektronika potřebuje nástrojové křoví. U Désormais nejsem na pochybách ani co bych zalepil emailovou obálku. Jedno tělo, jedna duše. Já volím mrtvé dopisy a ztracené přátele. Duchů kolem je o něco méně.

Album seženete u Starcastic.

Žánr: post-rock
Celkový čas: 45:50