B4

B4

Didaktik National Legendary Rock

autor: maxim cívka | 28. 05. 2012, 19:49:01 | návštěv: 3842 | reakcí: 1

„Objev reaktivního motoru umožňuje vědcům přijmout velký úkol dvacátého století: let člověka mimo prostor země, let do vesmíru..." A objev krautrocku, německého křížení rocku, vážné hudby a elektroniky, a anglického názvosloví, nám umožnilo přijmout krásu analogového zvuku, aniž bychom stáli v letištní hale a naslouchali neškodnému cvrlikání atmosférického ambientu. Tangerine Dream a hlavně Can, psychedelici bez drog, drogy bez psychedelie. Neoslovují vás tyhle kombinatorní schémata? A co takhle Zdeněk Liška, klasik filmové hudby?

Jazzrockové základy a filmové zvukové efekty. Varhany Vermona, analogové klávesy Korg a Siel, pásková echa, repliky italských kvákadel, k tomu něco němčiny, ale i maďarštiny, ačkoliv na textech jejich hudba nestojí, navíc když naživo se jejich produkce mění v bezuzdný proud improvizace/performance, říkají nevládní zdroje. A co říká skladba Alkohol? Že jen sytým zvukem je živ člověk, že elektromagnetická pole, rozhlasová vlnění a pnutí náhodných kmitočtů dávají dohromady pozemský smysl, cyklus kreativních tendencí, spolu s psychedelicky anotovaným televizním bigbítem. Zvuk bývalého východního bloku? Ano, úplně mi naskakují pupínky a obrázky rockerů v oblecích a šlajfkách, jak preludují divoké rytmy radosti, natáčíme materiál pro mimozemské civilizace, snad rozlousknou náš komunikační kód a budou si vědět rady s humanoidním shlukem atomů. Jen počkej zajíci, hned přiletí Majka z Gurunu. Nebo z Hamé.

Slabost pro noise nabaluje na kosterní ostatky rocku tučnou svalovinu ruchů a sonického chvění, proud hudby je semknut s vizí retrofuturismu, humoru, nepříjemných frekvencí a hypnotického šílení, lahůdkový vepřový krém obsahuje kůže (teremin) i zvýrazňovače chuti (kastrůlky, tubullar bells), záleží, jestli vám stačí poslech nebo se chcete udávit. Skladby byly nahrané během čtyřdenních improvizací (ne, v kuse ne), pak doplněny o nějaké dotáčky. Toť disk číslo jedna. Ten druhý představuje stejné skladby přepracované ještě během dotáček, „veškerý hudební i textový materiál byl recyklován", vystupuje pod názvem  Antitank Kiddo Legendary Cork (anagram) a jeho materiál se liší natolik, že byste ani nehledali souvislost s prvním diskem. Kompozice jsou rozpitější, jazzrock rozpuštěný v acidovém bloumání, místy se dostáváme na dosah Procházkova (frontman) jiného projektu, ambientně experimentálních Gurun Gurun. Schémata jsou spíš tušenější, práce se zvuky ještě důraznější a sonická pečlivost, hybridizace řečeného, ještě pikantnější. Remix, retro, recyklace, renotace, renton, remise, remorkér myšlenky. „Hudba", u níž lze strávit hodiny. Dny. Roky. Bratři Ormové, Einsturzende Neubauten a Medeski, Martin and Wood. (Co je nám bližší: heroinový exkurz do OTK nebo taky zastavený rauš Aran Epochal.) Až obletím svět jako vědomí a nic, nevědomí a všechno, dotknu se prvního zvuku, amalgám bolesti, sen.