noAR+IS+

noAR+IS+

Perplex B

autor: maxim borowitz | 23. 08. 2011, 07:20:22 | návštěv: 5017 | reakcí: 0

Michal Milko je z těch postižených, kterým většina nebude nikdy rozumět, i kdyby uměl všechny světové jazyky včetně mandarínštiny, možná právě proto. Ten druh solitéra, který umývá nádobí naopak, a když zpívá o životě, nevíte kam se dívat, jak je vám neznámo. I solitéři mají své scény, tvrdí to. Kolem mlýnu v Byšicích se něco takového utvořilo, jakkoliv to bude spíš duchovní linie než přísně lokalizovaná geografie. Ne, nemusíte zjišťovat, jestli ten mlýn stojí, nebo ne, metafory dýchají a symboly rozvazují ruce. Mlýn, Polí5, noAR+IS+, takže? A další: Bumfrang3, Pedro Zakatchku nebo Květoslav Dolejší (všechno na sakraphon.cz). Vidíte něco civilního?

Milko cítí to vnitřní spříznění i za domovskou mezí, ukazuje to směrem k Temným silám, Silver Rocket a Jindrákově Polí5. Taky připomíná Myškina z Murky Ajar. Ten je sice pevnou součástí kapely, ale taky potřebuje šmejdit kolem kytary a obmýšlet destabilizační momenty života, ironický satyr a podvratný nejezchleba. Ostatně venku je jeho „sólový projekt" inspirovaný dětmi.

noAR+IS není dětský ani infantilní, ale s Myškinem ho spojuje nadšené pokoušení kytary a hlukové zázemí, vazební věznice noiseu. Eine kleine noisemusik. Milko pracuje téměř výhradně se zkresleným zvukem, zpěv není skoro slyšet nebo je nesrozumitelný, obrysy písniček jsou rozpité a jedině refrénovité ozvěny činí jejich poslech únosným. Zní jako zašla undergroundová kapela, která nepřekročila práh zkušebny v kombinaci s hardcoreovými průkopníky Chicago Meat House IRA. Jen Milko je složitější, nezná spojení „tah na bránu", je to nekonečná šichta kovoobráběcího učně, který zůstal po škole a pustil všechny stroje najednou.

Jsou místa, kde uvažujete o přemrštěné stopáži, a místa, která fungují bez výhrad, viz hypnotická mantra Novic navíc. Patnáct tracků na ploše padesáti minut není málo, v rámci rozostřeného noise rocku jsou patrné úkroky k temnému industrialu i podlouhlým noise psychedelickým songům (Outro), desku drží pohromadě hutná zvuková masa. Jestli k něčemu ze současné tuzemské hudby přirovnat, pak jedině k Valerian's Future, ovšem ti podobná východiska v poslední etapě mnohohlavého soundu zúročují směrem ke zběsilému elektronicko-hardcoreovému tribalu.

Poslední Milkova EP jsou vstřícnější k posluchačům nebo je to jen otázka vyhranosti a ozkoušení různých cest, čímž neříkám, že neurvalost nahradil kompoziční kompromis. Kujný materiál, posouvá atomy proti sobě. (I proti tobě.)

(Nedávno vyšla nová deska Sonety, stahujte na: http://sakraphon.cz/noartist/sonety)