Vítejte na DIYCORE.NET

HLAVNÍ MENU

HLAVNÍ RUBRIKY

UŽITEČNÉ

KOLABORACE

UŽIVATELSKÁ SEKCE

DIYCORE.NET

VYHLEDÁVÁNÍ

TWITTER

RSS

DESKA MĚSÍCE

PÍŠOU JINDE

SAPORT

- - - - - - - - - RECENZE HUDBA - - - - - - - - -

Bonus

Bonus

Konec civilizace

autor: maxim přitakáč | 13. 04. 2011, 08:21:03 | návštěv: 4953 | reakcí: 5

Musíš si dát pozor, holka: psát o ozvěnách Bonusovy poslední desky a utopit se v kontranázorech (čiernom bahne rozliatych snov), to by mě přece jen nebavilo, kromě toho, že mým cílem není rozvinout rádobydebatu dole pod čarou, jsem chytrá děvka, co má ráda obrazy a umí se efektně tvářit. Bourek totiž na desce nemluví o společnosti, do které patří i on. On sám, jak se zdá, už je takzvaně jinde. Rapper ze sebe občas bohužel dělá mravokárného kazatele, který ukazuje na chyby ostatních, ale nedokáže je vyslovit také o sobě samém." Morální hledisko ještě před tím estetickým? Bourek útočí na morálku, může být. Kritika bez sebekritiky není relevantní? Ano, žijeme ve smutném světě.

„Podařených momentů je tedy málo a musíme si vystačit s tradiční rétorikou o zlatých padácích, lidech v saku a světě, který stojí za prd. K dobru lze desce přičíst snad jen to, že je prostá idealistického vzývání a očekávání revoluce, která stále nepřichází. Myšlenka „dočasných autonomních zón", již lze spatřovat třeba v DIY přístupu a konceptu vnitřní svobody (která nemá tak daleko k vnitřní emigraci), je Bonusovi asi mnohem bližší. V českém hip hopu sice nevídané, jinak ale nic nového."

Budeme se bavit o „tradiční rétorice" novin A2? Není tohle argument tak trochu obecně prospěšný, asi jako když si vezmeš paralen? Jsem redaktorka A2 a píšu: myšlenka dočasných autonomních zón, hmm, dobře, ale o té už jsme psali před osmi lety... Není to stejně laciné? Nevím, jestli tohle je tradiční rétorika v české muzice, jestli česká muzika je v nějakém ohledu angažovaná nebo jestli je toto tradiční rétorika českého hiphopu. Jistě, o zlatých padácích si obligátně zafakuje i Prago Union nebo PIO Squad, jenže ti svou taškařici zkreslí infantilně chvástavým mačismem, tím tuzemským sebenegerštěním. Bonus to kombinuje s temnou, introspektivní polohou, která je podivně romantizující, jako to zná spíš slovenská nebo polská scéna (Chłopaki mówi głośno, nawet spokojnie? Tak jest, grammatika w środku miasta). Jenže tohle je zase „emo".

„Hlavní totiž je, že vůbec máme depresi. Splín ze všeho a ze všech včetně sebe je odvěký, prověřený a nikoliv pouze hudební nástroj. V případě Konce civilizace se navíc zdá být samoúčelným tmelem, který lze jen těžko rozeznat od autentické znechucenosti. Zuřivost se potkává se sebelítostí a ta zase přiživuje sebelásku. Výsměch poměrům pak bohužel trochu zaniká v zákrutách jedné rozbolavělé duše, která si svou situaci docela užívá." Tam, kde ostatní „hiphopové party" sází hédonistické fuckers-parties, Bonus rapuje o tom, že alkohol nee. Zuřivost - sebelístost - sebeláska? Nejsem si jistý, o čem se tu teď bavíme, ale Bonus má od posledně leitmotiv: „Každý kdo si stáh mý ípí, mi teď dělá psychologa."

Zajímá mě jedno: všichni se shodnou, že Bonus ráčkuje, má špatné podání a neumí předat sdělení, jeho technika je pofidérní, přesto se ve většině recenzí objevuje „rozbor" textů a psychologie hlavní postavy, zatímco hudba jako by nestála za řeč. Vrstvení zvukových ploch, jejichž prozkoumání vám zabere týdny, ševelení civilních zvuků, útržků cizích promluv, temných beatů a triphopového ladění, spojování smyček, ráčkujícího rapu, druhých a třetích hlasů, napěchování tracků několika zvukovými levely. Muzikální, pouliční i tklivé, kolotoč hlasů a zvuků, provázaná houština elektroniky s průvodcem? Kazatel? No jistě, ale ten patos je vlastní angažovaným věcem, Bourkovi i upřednostňovanému Banánovi, viz Balaclava.

r

Přitom nemám pocit, že by muzika hrála třetí housle. Co takhle sledovat melodickou linku, příznačnou pro Emems, Sporto i některé tracky Arana Epochala? Jistě, Bonus tady nevytváří v jednotlivostech nic nového, ale kontext, který vytváří kolem sebe, ten nový a svébytný je. Šlape po hranicích hiphopu, vymyká se kmenovým Silver Rocket, je to aktivistický punker, který donutil skoupit celý náklad Konce civilizace fans-haters, kteří o těchhle relacích neměli ještě donedávna potuchy. Nemyslím, že by na hudební scéně bylo hodně živějších a organičtějších buněk.

Je lepší být v opozici a vybrat si opačnou stranu rovnice. „Roboti jsou stejně dobří lidé jako my" - jeden začne uvažovat, jak je to s humanizací robotů a jestli skutečně může být tak špatně, druhý si to vysvětlí tak, že se chováme jako roboti, jen si to nechceme přiznat. Vyčítat Bonusovi, že obsazuje prázdný prostor hiphopu, že je to lehké a klišovité... to je jako bych utřel vegetariána s tím, že v době masového marketingu je pozér jako prase.

Celkem nikomu nejde o to, jak funguje Konec civilizace jako hudební album, o což možná nejde ani Bonusovi, tohle je deska přesahů, punk je život a nie iba platňa. Funguje dobře, pokud máte smysl pro schízu a nevadí vám spojování nečekaných elementů, takhle se to nedělá. Já třeba těžko srovnávám sluch s některými citovými, popově emotivními písničkovými polohami, které má Bourek už od Emems, někdy už na ně nedosáhnu. Deska nemá mít respekt za to, že je jiná, ani za to, že dobývá nějaký prázdný prostor hiphopu. (I když ano, má.) Tenhle zvukově vymakaný výlev je nejlepší proto, že je promyšlený a angažovaný. A dokáže mít větší dosah, než by ještě před pár lety někdo věřil.

Poslouchám: hutný minimalismus Karaoke Tundry, skvělou atmosféru v tracku Zakopanej pes, propojení několika zvukových plánů v 2540 s Volenetem (v pozadí se dívá Pe.Klo). Bonus: každý si myslí, že má vlastní názor, protože si dokáže nakoupit. Kdyby volby mohly něco změnit, dávno by je zakázali. Klišé? A co není? Situacionistická internacionála? Určitě: stojím před brankou do dvorku, sypu havěti a koukám se do ulice. Rok na vsi, děvky stojej nejdýl.

Související články

Balaclava - Retrospective
Ememvoodoopöká - Dort jak brus
Karaoke Tundra & DJ Spinhandz - Kačica S Hlavou Tigra
Sporto - One Minute Cardinal
Sporto - More
Sporto vs. Aran Epochal - split

Informace

Velký obrázek: titulní strana alba
Žánr: hiphop
Nosič: CD/LP
Celkový čas: 42:20
Rok: 2010
Vydavatel: Starcastic
WWW: http://bonus.temnysily.cz/
Seznam skladeb:
  1. Psychologové
  2. Dětem (+ Lineup)
  3. Zakopanej pes
  4. Mý místo (+ Idea, Aran Satan)
  5. (Ford)
  6. Epitaf (+ Karaoke Tundra)
  7. Zrácíme čas
  8. Squatteři, feťáci, anarchisti (+ Banán)
  9. (Eden)
  10. 2540 (+ Volenet)
  11. Party track (+ Lyrik, DJ Spank)
  12. P I K O S M R T (+ Karaoke Tundra)
  13. (Tolik let)
  14. Konec civilizace (+ DJ Spinhandz)

Vaše Reakce

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 5
literarni kritik
14. 04. 2011, 09:34:27
nic moc cece

bho
14. 04. 2011, 08:58:16
BONUS:
...Takže čekni všechny friendy který na facebooku máš
vyber ty co sou v těch xenofobních skupinách
často sou to lidi u kterejch to nečekáš
klikni(?) a všechny smaž
prober svý známý ve skutečnym životě
udělej to samý - smaž je na nic nečekej
otevři oči
prohlídni si svojí rodinu...

--------------------------------------
BoHnus:

Místo komunikace dalsi separace
Z tohodle se mi chce pomalu zvracet
Premejslim uz nejakou chvili
Ze i tydle kecy jsou jenom cernobily

Když už něco zrušit,
Poslat v řiť měla by se celá ta "sociální síť"
Lepší by bylo věnovat se jako táta dětem
Než bojovat s virtuálním nepřítelem ve virtuálním světě,
Než být vole trendy
A pak škrtat virtuální friendy

Jak chces podat ruku
Nekomu na fejsbuku, ty kluku ?
Každej máme svý mínus, svůj šrám
To bys taky mohl tyvole zůstat sám

fst
13. 04. 2011, 13:53:37
S některýma těma úhlama pohledu, co tu nastiňuje Sedlo jsem se taky potýkal - taky jsem si například vůbec nebyl jistý, že se to dostane k uším těch, kterým je to určený, a neskončí to u těch kamarádů, kteří poklepou po rameni i kdyby to nestálo za moc (jakože to naštěstí není ten případ). A stejně tak už - díky tomu co mám za sebou - pro mě angažovanost v textech asi nikdy nebude nic, co by mě přitahovalo, a taky pro mě jsou skladby jako Dva zuby od Sporto nebo skoro komplet Ememes víc, ale přes to všechno jsem si časem ujasnil, že mě Konec civilizace baví stále víc - jednak kvůli polohám nejistoty a nestydění se za některé věci (viz Ztrácíme čas) a jednak právě kvůli tomu, co říká Maxim - tedy všemu co se děje pod hlasem.

Sedlo
13. 04. 2011, 13:21:34
Skoro to vypadá, jakoby ta deska vůbec nikoho nezajímala a při tom všichni ví o co jde a není úniku. Předpokládám, že situace je hodně podobná pornu: někteří se tím, že ho mají rádi netají, jiní jo, ale ve skutečnosti na to čumí skoro všichni.
A tak si tedy, ať už veřejně či skrytě, všichni děláme názor na Bourkovy názory, abychom o tom pak mohli žvanit v autech při cestách na koncerty a nebo při hospodských posezeních v rámci stodvacátéšesté reprízy "historek z undergroundu."
Už tímhle dosáhl Bonus docela hodně. V rámci "scény" asi opravdu vzbudil docela rozduch.
Má však i ambice oslovit ty tísíce zmatených mladých duší tam venku?
Nebo je to výpověď jen pro kámoše?
Já osobně se musím přiznat, že mi smysl celého Bourkova snažení uniká. Resp. neuniká mi smysl (protože dostatečně legitimní důvod pro tu desku je to, že to dává smysl Bourkovi), ale tak něják nesdílím přesvědčení o tom, že zrovna tohle je "zapotřebí" tak, že by neuměl věci pojmenovávat méně přímočrým způsobem. Sporto jsem ještě něják kousnul, některé songy jsou fajn, ale Bonus mi opravdu nesedí a asi už to tak zůstane. Zkoušel jsem to, ale mně se prostě taková angažovanost z vlastní podstaty příčí, nedokázal bych takhle do placu házet komentář na kdejakou skutečnost či osobní poznání, o kterou se alespoň na chvilku otřu myšlenkama. Zároveň mi to příjde docela zbytečné, snad možná i trošku úsměvné.
Maxim má 100% pravdu v tom, že zvuky na desce jsou super, nezvyklé plochy, zajímavé rytmy, dobré harmonie atd. Za normálních okolností detaily zasluhující ocenění. Ale tím rapem se to dostává do pozadí a taky se mi zdá, že tam, kde Bourek alespoň trošku "zazpívá" je to hned min. o 50% lepší.
Chápu, že ne každý má rád rozvětvené metafory a jinotaje. Říkat věci na plnou hubu a tak jak příjdou na mysl je přece ryzí esencí úpřímnosti. Ale asi jsem málo punk či co, mě to takhle prostě nebaví.
Desku jsem slyšel cca 4x, vinyl ještě nemám, ale jakmile ho mít budu, dám tomu ještě jeden poslech (abych mohl říct, že jsem si desku opravdu pustil a tím ji přesunul do statusu "hraná", pak mě snad nikdo na Aukru neobviní z překupnictví), max. dva a vím skoro jistě, že to bude pass.

šampón
13. 04. 2011, 12:55:15
souhlas, akorát trochu recenze na recenzi.

SPOKOJÍZDA

spojizda obrázek

SLOUPEK

tamas

Nadřazenost státu podepřeného západním kapitálem měla do sedmdesátých let za následek hluboké změny. Ty byly umožněny jednak vyhlazením velmi malého kapitalistického sektoru během první poloviny dvacátých let v SSSR a mezi lety 1945 až 1948 na nově získaných územích. A dále – a to především – nově vybudovaným mohutným moderním hospodářstvím. Převládající sociální skutečnost staré východní Evropy – rozsáhlé velkostatky stále vlastněné aristokracií a církví a vedle toho ta nejhorší rolnická bída – zmizela beze stopy. Máme před sebou městské společnosti, kde většina lidí, dřívějších rolníků, později průmyslových dělníků, dnes „jen lidí“, žije na obrovských sídlištích postavených všude podle stejných plánů, od Šanghaje až po Prahu a Lublaň. A žije tam dosud, jenomže továrny jsou zavřené a lidé jsou většinou nezaměstnaní nebo důchodci. Pachuť porážky je neklamná.

G. M. Tamás

SUPPORT SONGS

TLAČENKA

web: CrosseR | grafika: wewerca | neřešte autorská práva, vždy uvádějte zdroj!
spodni obrazek