Kauflant

Kauflant

Kauflant

autor: herrmann horovic | 21. 03. 2011, 09:06:03 | návštěv: 3594 | reakcí: 0

Jestliže u rožnovsko-vrahounských Uštkni jsou Už jsme doma patrní coby jeden ze vzorů, u Kauflant je to kořen nejtlustší, jako by pár let zkoušeli jejich repertoár, pak řekli dost, teď otevřeme dveře a začneme to čechrat vidlema, pustíme stroje a zhasneme - poslepu.

Jednu dobu se psalo o slibných a andělsky oceněných První hoře, že jsou to druzí Už jsme doma (je zvláštní psát takhle o kapele, když její předobraz je stále aktivní a ještě pořád nevaří nudlovou ze starých ponožek), ale když už mluvíme v nadsázkách, spíš bych řekl čeští System of a Down, pokud vám teda nevadí, že nehrajou až tak metal. S vážnou tváří jde o mix jazzové barovky, UJD a Insanie, nejpodivnější crossover, na který jsem mákl, ještě tak spolu s Mushy Muxx. Kauflant nejsou blíž, do punku a do hardcore spíš.

A taky do osmdesátkového undergroundu, plastikovské reminiscence, vůbec netuším, jestli Lenka Hrůzová může být novou Michaelou Němcovou (Půlnoc), jednak nedostává tolik prostoru, jednak ji ještě neslyším. Jestli bude někdo hledat slabiny alba, ukáže na vokální party, zpěv ani dvojzpěv nepřesvědčí, Svoboda není tak výrazně zabarvený hlas, aby se na tom mohlo stavět. Což je nevýhoda stejně jako výhoda a kapela lépe funguje jako jednolitý celek, rytmika je zvířecky odbržděná a saxofon si ukrajuje polohy, které nejsou tak očekávatelné.

I texty se pohybují mezi plastikovskou a wanekovskou poetikou, což je mimořádně dvojsečná zbraň, Wanek je strohý a tajenkový, symbolické zkratky, Plastici zas rádi pracovali s temnými říkankami, kde tajemství a ztišený všední průhled byli v neopakovatelné rovnováze, jako když tancuje bič na ohnutých zádech vzduchu, ale neudeří. Kauflant se tím proplétá svobodně a sebevědomě, nechává si místo na metaforickou komprimaci („Můžu nelitovat / navždy opatrovat / bezvýznamná vítězství"), ale nezapomíná na EXIT-SINGALONG a jeho rafinovaně jednoduchou variaci („Někdo jiný je v mém obraze / a někdo jiný je na mém místě").

Cover i celý jde v tradici expresivní výtvarné linie PiR, kam patří přidalovský přebal Valerian´s Future, zde homunkulovské vazby Kateřiny Suchdolské aneb Bytost jako otevřená zlomenina, možná trochu z nenáležité písně: „Myšlenkou trochu studenou / donutíš kolena upadnout na ucho / Zaklepou ti zády."