Bratři Orffové

Bratři Orffové

Bingriwingri

autor: maxim horovic | 18. 06. 2006, 14:30:29 | návštěv: 4672 | reakcí: 3

Orffové nejsou bratři rodem, zato duchem. Zároveň jsou jedním z největších objevů na naší hudební scéně. Ivan Gajdoš, krnovský zpěvák, skladatel a multiinstrumentalista. Producent Lukáš Novotný, který se kvůli jeho písním spojil s Matoušem Godíkem (aka ZKA4T). A z prostě folkových skladeb vzniklo album stylově označované jako „folktronika“. Skladby dostatečně silné v doprovodu kytary získávají nový rozměr elektronickou zvukomalbou, do níž jsou ponořeny. „Chemie“ nerozežírá, slouží jim.

Bingriwingri není klasické koncepční album s příběhem. Nabízí představu fiktivního světa, v němž se dějí neradostné věci vedle těch příjemných. Oč jsou kontury tohoto vesmíru nejasnější (občasné použití svahilštiny), o to jsou básnivější a pocitovější. Nedořečenost a lyrika vás nenechá před branami. Můžete řešit jeho alegoričnost, vedle Bingriwingri se v textech objevuje Krnov. Nabízí se paralela s brněnskými Vítrholc (album „100“), i když jejich jinotajná planeta je groteskního rázu a hudebně zcela nesouměřitelná.

Pestrost podpořili hostující kytaristé Filip Míšek (Khoiba) a Dano Salontay (Dlhé diely, Frogski Pop), kontrabasista Petr Tichý (Alvik) nebo Tomáš Dvořák (Floex). Právě „floexí“ duch je tu cítit. Nadýchané, nu-jazzové kombinování živých nástrojů a elektroniky. Bohaté nástrojové obsazení (kontrabas, klávesy, trumpeta, cimbál, fujara, flétna, akordeon) a precizní aranže ještě nemusí znamenat zajímavou desku. Jenže Orffové předkládají hudební leporelo: folk (nikoliv ten opečbuřtový) a předoucí click'n'cuts, šanson, world music, metličkový jazz i pop-rock (nedaleko postává Kryštof). Vyzní i bezstarostně instrumentální a večerníčkový „Vláček do Bingriwingri“, fantazie se potkává s roztomilou hravostí, zvuková koláž bohatne. Střídavé nálady vykreslují fantazijní mikrokosmos.

Přes originalitu a kvality alba i přes jeho přístupnost pochybuju, že se Orffové stanou miláčky širšího publika. Koho zajímá folk? Natož jakási „folktronika“? Nestanou se Bratři Orffové uskupením obecně vyzdvihovaným a přitom neznámým, jak je to např. u pražských Alvik? A co na tom?

Žánr: folkpop (folktronika)
Celkový čas: 41:15
Vydavatel: Quazi Delict Records