Bernays Propaganda

Bernays Propaganda

My Personal Holiday

autor: maxim horovic | 19. 09. 2010, 11:36:10 | návštěv: 3251 | reakcí: 1

Co bude nejvíc fér? Odečíst přidané hodnoty a nechat vychladnout stehna před dalším náporem lásky? Když řeknu slepá láska je prozíravý fuck, jde o synonyma? A když už jsme u těch faktografických věcí, Bernays Propaganda jsou jihoslovanská dance-punková kapela s výrazně erotickým, dívčím vokálem. Před rokem projela českem a prý tu zanechala krásné dojmy, stál jsem na jiné koleji.

For those who like: Gang of four, Fugazi, Gossip, !!!, LCD Soundsystem, říká propagační leták a nemám mu za zlé, že se drží osvědčených vnadidel, bižu-byznys kvete v každém věku, alternativa se prodává hůř, přesto říkám: JACHACHACHÁÁÁ. Post-punkový feeling veselé ražby a diskobácu tam zcela jistě je, ale opravdu říkám makedonští Gossip? Asi jo, jen proti příjemně mutantní Beth Ditto (proč nehrála v Total Recall???) je Kristina Gorovska blíže mírně nasranejm riot girrrlz kotvám, co se zasekly na dně pohlaví a teď koukaj, kde je břeh a jak daleko na širé moře a co obě varianty znamenají, takže Beth Ditto je zpátky. Abych neodbočil: Kristina svůj macatý (don´t fuck, jsem prase) a punkově naježený hlas opírá do společensky angažovaných textů, jen míří ke globálním fiasků a jejich zobecnitelným tendencím jako je odpor proti politickým vůdcům, odhalení falešných idolů a prolhaných vlád, základem je ironický název alba My personal holiday. A název kapely?

Edward L. Bernays, tenhle synovec Sigmunda Freuda, je považovaný za zakladatele public relations v Americe, takže všude. To je ten pašák, který přišel s myšlenkou, že člověk si nemá kupovat to, co potřebuje, ale to, co chce. Je někdo větším současníkem? Dnešního ráje se nedožil, smolař, průkopník. Takový ten typ, který hned zkraje kariéry vzal zakázku od tabákových firem, s úkolem zrovnoprávnit ženu s cigárem na veřejnosti, čehož se zdatně ujal. Viděli jste skvělý Reitmanův snímek Thank You for Smoking (2006)? Hlavní hrdina by mohl být zas jeho synovec...

Proti výše jmenovaných spolkům není u BP tak výrazný beat nebo funková basa, tady stojí vokál, taneční spodek a kytara v jedné lajně, kytara si bere svůj prostor a je stylotvorná. Ne tak jako ve Fugazi, ale ty spojničky tam jsou (i kdyby jen jako zánět spojivek). Jak se háže lano z joydivisionského temnobytí do shoegaze nadhazuje track Buldozer, další už hraje ten slavistický mix !!! a The Gossip, kde je kapela nejjistější, tím líp, že na tuhle notu nehraje celej mač. V zádech Dzano Kuč.

Jaký nastane posun ve vnímání si můžete vyzkoušet u anglicky zpívané titulní písně. Nechci říkat nebe a dudy, protože nemám rád tyhle lechtivé narážky, navíc Skotsko je daleko, ale k tomuhle songu se musíte probojovávat, protože angličtina ho neotvírá dostatečně, ve Skopje mají hodně plechovek a bubeník Dzano Kuč ví, jak bacit stydké pady a kdy zklidnit. A slovinský label Moonlee records zas to, proč vydává i jejich druhou desku. A já vím, že My personal holidays má jeden z nejlepších bukletů letoška („hand made" koláž) a nejen kvůli tomu budu očekávat jejich následnou tour (září).

Žánr: dance-punk
Celkový čas: 38:40
Vydavatel: Moonle Recoeds