Adolf Baude Vitáček

Adolf Baude Vitáček

Je to hra

autor: žoana kundor | 30. 06. 2010, 09:11:55 | návštěv: 3483 | reakcí: 2

Instrumentálka KMFDM zní ještě slibně, asi street rock. Pak se začnou rozkrývat všechny odstíny talentu Ády Baude Vitáčka, který bubnoval od Plexisu a Visacího zámku až po Svatého Vincenta a zjistíte, že je to multiinstrumentalista, skladatel, textař, renesanční hudebník. Pokud máte rádi vesnickej bigbít a osmdesátkovou nostalgii, chytíte se.

„Jít o dům dál se vyplatí, když chceš víc / snad jednou najdu místo, kde bych byl rád." Podobné básnické výlevy prochází celou nahrávkou, naruší je leda tak Realita, ale podání „proti-feťácké" hymny ji ihned zabije. Uvnitř nejsou texty, vyjma dvou, které jsou (proč?) v češtině i angličtině. Zato nechybí „Sidův" komentář k  „Ádovkám". Nic proti tomu, ale jen mě to utvrzuje v tom, že si chlapíci vystrojili nějaký pochmurný pomníček pro sebe a své přátele - i když proč ne.

Áda Vitáček byl v kontextu Plexisu zjemňující element, vnášel tam ten láskyplně tragický tón a jemně hýčkanou kocovinu vztahů. Když to mírně přeženu, tak Vitáček se tam ocitl náhodou, sám spíš ukotvený ve folk-rockových  baladách, což na aktuální desce zní jako Příbuzní říznutí lokální zábavovou legendou Sunar. Cukrkandlový hard rock s úsměvnými sóly a křečovitou snahou „přitvrdit" ze strany Petra „Sida" Hoška. Ten tady funguje jako protikladný vokální prvek, takže jím zpívané kusy jsou tu za „pank". Sid se ponořil do podivné manýry, jako by si padesátiletej chlápek řekl: ještě pořád sem kanec.

Když potom nastoupí Áda ve svém možná nejznámějším songu Promiň, který udělal dobře nejednomu dospívajícímu psíkovi, je to jako nebe a dudy. Nemluvě o tom, že jde vlastně o nějaký Vitáčkův „best of". Jsou tu songy z  Půlnočního rebela a hudební úpravy jsou jednoznačně k horšímu: protivně kníkající kytara, vlezlá podmalba kláves, a kdybyste měli zapalovače, zapalte se. Pak jsou tu skladby z repertoáru zábavové kapely Explose, cover Co chceš si přej (The Cult; Hošek zpívá jako by mu někdo ubližoval) a nedej bože i cover Hurt od Reznora, moje noční můra. Na desce je i Realita (Plexis, White killer)  a taky Oi! Love song od Orlíku, svatá prostoto, kombinace jalového cajdáku a „civilní" ojky.

Rádoby drsňácký zpěv a jemně zbustrovaná kytara v titulním songu nestačí, je to jen omílání jediné figury. A následující Stín už umně evokuje Laco Krížika a jeho umaštěnou ploužákovou noblesu, naštěstí se Baude nedívá do stejných vokálních výšek. A protože mu to hlas ani nedovolí, musí zůstat na rozhraní Wabiho Daňka a Jiřího Zmožka. I tenhle cajdák je dobrý, o tom žádná, přesně tomuhle typu produkce se říká oplodňováky.

„Já ti řeknu jen pár věcí, aby to bylo trochu tajemný, jo? Tak, kromě těch dvou písní tam bude ještě Je to hra opět z Půlnočního rebela a Stín, který se už na desku tenkrát nevešel. Dále si tam střihnu jednu pecku od The Cult a také od J. Cashe. A objeví se tam i věci, které jsem napsal, když jsem byl zavřenej." - Z tohohle by měl udělat promo a poslat do České muziky nebo Petru Šiškovi. Ale ani ten není tak nesvéprávný.

Vydavatelství Tarantino a čert se v minulých letech prezentovalo knížkami punkových rozhovorů, a i když jste mohli mít výhrady k labilní kvalitě, tohle je střela ne do srdce, ale do koulí. Navíc Radim Řezníček, který tohle zosnoval, musí být uveden i na obalu, „by assistence Radim Řezniček", to sem ještě neviděla.  Nekritický obdiv nebo přátelská výpomoc? Mi z toho spíš vychází malovaný album pro všechny holky, které kdy kuci vojeli... Ale na rovinu a žensky: která z nich si na to ještě pamatuje???

Žánr: bigbít
Celkový čas: 37:41
Vydavatel: Tarantino a čert
  1. KMFDM
  2. Jít o dům dál
  3. Je to hra
  4. Stín
  5. Oi! Love song
  6. Realita
  7. Promiň
  8. Šepot rtů
  9. Hurt
  10. Co chceš si přej
  11. Requiem

fst
12. 07. 2010, 13:51:27
Hezky napsaný. Ono to svádí odmáznout s tím, že to je naprostej shit - což vlastně je - jenže já třeba mám u toho spíš pocit smutku a studu nad tím jak skončil někdo ,kdo se podílel na vzniku a utváření punkový scény u nás...

loomer
30. 06. 2010, 15:27:09
Chňá. Ale pro děti moc nejsem.