Ucházím

Ucházím

Geprüft vole

autor: Jer_C | 12. 06. 2006, 21:23:59 | návštěv: 4105 | reakcí: 14

Prachatická kapela Ucházím vznikla na přelomu let 1992/93 a je jedním z mnoha zástupců první vlny porevolučního punkového boomu. Však to znáš taky. První začneš šmejdit u fotra v šuplíku, vyhrabeš stokrát ohrané a už téměř neposlouchatelné kazety Pink Floyd, Led Zeppelin, Queen a Arakain. Vryjou se ti do palice ty notoricky známé hitovky a hlavně ten typicky špinavý kazetový zvuk. Vybudovaný vztah k chytlavým melodiím a špatné zvukové kvalitě zúročíš o pár let později. Objevuješ Pistole, Dead Kennedys a jsi z nich na větvi. Pronikáš do tajů alternativní kultury a zjišťuješ, že i v tvém okolí jsou smečky, co to mastí sakra dobře. Vymýváš si mozek chlastem za poslechu Visáčů, vykřikuješ antimilitaristické hesla za doprovodu Do řady! a Kritické situace, prožíváš si horor své neutěšené existence s HNF či Šanovem, ulítáváš si na praštěný poezii P.S. či Už jsme doma. A pak tě najednou napadne ta památná myšlenka - a kucí, proč my vlastně taky nezaložíme kapelu? No jasně, vole. Jdem do toho. Vykřičíme do světa co nás sere, z čeho máme radost a taky nějaký ty životní moudra, že jo. Budem obrážet všechny hospody v okolí a hrát jako espéeska...

Chlapi zkouší, zkouší, postupně se dostávají do povědomí a budují si základnu svých věrných. Po čase začínají vystupovat i se svými dřívějšími idoly, všechno klape. Čas od času se rozhodnou zaznamenat historii na desku, vznikají tak tři DIY alba "Včera dnes a...", "Pare Utang" a "Zpěvy Ippolitovy nebo vrať se tam a přines flašku". Přichází rok dva nula nula pět a je to tu. První "oficiální deska". A já mám tu čest držet ji teď v ruce, hehe.

Geprüft vole! Ne, žádný strach. Nevrátili jsme se do roku 1940, to je jen trochu netypický název alba. Ale stylový. Třináctiskladbový debut má přesně půlhodinku a je to post-moderna jako prase. No vážně. Takhle šílený mišmaš jsem už dlouho neslyšel. Jako kdybyste smíchali všechny trochu výraznější hudební postupy, jaký vás kdy ovlivnily. V případě Ucházím tu slyším především alko-punk, pivní metal, angažovaný hardcore, rockové klasiky a nějakou tu poetickou alternativu.

Umíte si představit Arakain v operním duetu s Offspring a hudebním hávu v duchu Aus-Rotten? Emo brnkání alá Thema Eleven kombinované s praštěnou ska melodií a brutalitou spolků typu Gride či Lahar? Tupé, jakože-punkové mlácení do bubnů, speedmetalové kytary, vokál model Aleš Brichta, neskutečně profláklé písňové postupy a chlapácká tvrdost. Jen si bouchni do našeho pivního pupku. Agitační přímočaré texty, pár snových (?) námětů, úsměvné poetické obraty ("chtěl bych cosi neorané zrýt") a závěrem skladba Hořká poezie, lyrická skladba s podtitulem "Je těžké být rebel". Tak mě napadá - nečerpali náhodou z básnického koše Vítrholce? Jako bych to slyšel. Byl jsem vopečbuřt... I když tohle srovnání je dost ucházející.

Ostatně jako sama kapela. Uchází a schází mi u ní mnoho. A škatulkovat sami sebe jako "alternative hardcore punk"? Co na to říct. Holt, alternativa pro nenáročné. Pane vrchní, platím!

Žánr: speedmetal punk hardcore
Celkový čas: 30:00