Nierika

Nierika

Hydroponicum

autor: maxim horovic | 8. 06. 2006, 23:53:34 | návštěv: 4460 | reakcí: 0

Kopřivnický label Piper Records za necelé tři roky existence spáchal 10 stylově různorodých desek, co kompakt, to zářez. Objevení Nieriky nebo Lu, ustájení Folk3maila. Vedle toho neváhal vydat dnes už nefungující Valerian´s Future nebo Gavoru, u nichž se nedal očekávat velký prodej.

Debut Nieriky pojmenovaný Hydroponicum přinesl žánrový průnik do živě hraného downtempa, které u nás nebylo a není příliš rozšířené. Název je přesný, vystihuje náladu i zvukovou podobu alba. Úvodní, chutně netradiční song „Máselko“ předestře hustou, tepající hmotu. Elektronické kolotání a tenký nožík kytar prochází tou houštinou jako klidná laň, co ví, že nikde není past a tma je pouze dočasná. Světlo paradoxně přichází hned s následující „Schwarzblack“. Zkreslený dívčí zpěv (Monika Lohrerová) uprostřed zvukové masy, snění i rytmus, trip-hop říznutý popem. Síly se spojí ve skvělé „Boogiestyle“. K něžnému vokálu se přidá hrubý samet Tomáše Neuwertha (též hráč na bicí), námluvy v rozpitých obrazech, neustálé zvukové ševelení, žádný spěch. Dvojí zpěv a dvojí nálada se pomalu sráží a spájí jako bouřkové mraky, ze kterých nezaprší. Oblačná píseň, nadějná.

Střídají se lehčí, vzdušnější songy s těmi hůře prostupnými. „Marijash“ je můj osobní vrchol. Gotický a jako by netečný hlas je pohroužený do industriálních vod. Tovární směna v plném proudu, v tom se nečekaně rozezní elektrická kytara, pod nánosem samplů. A „Isobella“, oblečená do křapatého drum´n´bass, místy připomínající Ecstasy of Saint Theresa.

Do elektronických ploch zasahují kytary (Vláďa Schwarz a Zbyněk Machetanz) nebo i dechy (na klarinet Michal Burget). Dlouhé, často více než šestiminutové písně se zdaleka vymykají střednímu proudu, i když ten popový potenciál je cítit. To jasně ukazuje závěrečná „Yesternight“, která předjímá, co by se mohlo udát na druhé desce.

První Nierika, dynamický trip-hop zaplavený zvuky a obrazy, produkčně dotažený a celkově podmanivý. Navíc hratelný i naživo, v přesvědčivém tanečním podání.

Žánr: trip-pop
Celkový čas: 37:50