Urband

Urband

autor: maxim horovic | 8. 03. 2010, 19:47:20 | návštěv: 4215 | reakcí: 1

Když vás něco namíří do kolektivního nevědomí, je to jako přirozený trip, droga života, která nemá nic společného se sentimentem ani s mrtvolnou nostalgií, rádoby společné zážitky se mísí s těmi, které nikdy nemůžou být individuální, Urband roztáčí flašinet a obrazy pracujou. Staré ruské zpěvy pobrané z bůhvíjaké náboženské kovadliny, jako ateista nevíš, Kotěnočkin a jeho Nu pogodi, kosmopolitní tango, spletené jazyky všech proveniencí, věčný stesk po přesahu, kundy z ryby, kuny i ribjata, dávivá samota i bezdůvodný, zákonitý stesk. Čekám na pokyn a rozpadnu se do souhvězdí chemie.

Možná že kdysi Traband měl podobnou sílu nebo tu stěží nabídnutelnou syrovost, ale teď už je zalitým kondenzovaným mlíkem patosu, tyhle emocionální vrstvy Urband nezajímají a kdybych řekl, že Urband je vágus stojící u Náměstí Svobody, je to stejný emo-švindl. Jablkoň už staví nástavbu složitěji budovaných skladeb a groteskně kabaretního veselí, Gothart bere Balkán jako živnou půdu pro svou popizující zábavu, která postrádá hrany a od původní strouhy se vydává k jugoslávské populární hudbě sedmdesátých let, tahle nadsázka je jen o trochu větší než by musela být.

Hudební výraz je daný poměrně minimalistickým nástrojovým obsazením: kytara (Vladimír Červenka), kontrabas (Pavel Všianský), housle (Tomáš Vtípil) a tři zpěvy. Žádné další kudrlinky, zpříjemňující aranžmá nebo post-ejakulační post-produkce. Když je třeba přitlačit, je tu Tom Waits za časů, kdy byl spíš strašák do zelnice než cituplnej stařík. Některé folkové polohy evokujou Kryla, ale když plivneš do sklenice vody, může vyskočit Eugene Hütz z gogolného bordelu.

Udusaná silnice kypřená trubadúrskou kytarou, toulám se pomalu a sám, štempluju klíny dívek nomádskou touhou, která na místě umírá, vidím světlo i tmu, všechno má stejný význam, úvahy jdou stranou, vedou emoce. Pláč je na stejné úrovni jako smích a facka znamená stejnou něhu jako pohlazení. Retro? Kušuj.

Žánr: ur-music/world music/častuški
Celkový čas: 52:09
  1. Zachodite k nam na ogonyok