Matteah Baim

Matteah Baim

The Laughing Boy

autor: maxim horovic | 6. 11. 2009, 09:16:19 | návštěv: 2655 | reakcí: 0

Matteah Baim aka Baby Baimington má coby výtvarnice ráda klasicistní stylizace bez přehnané teatrality a jako písničkářka se vzpírá jednoznačnému zařazení. Divadelnost ji sice spojuje s Coco Rosie, ale jinak bych sestry Casady do toho vůbec nemíchal, ty rozkošně čůraj na jiným pískovišti, surreál má zamotaný pižmo.

Po debutovém albu Death of the Sun přichází Matteah Baim s výraznějším a pestřejším albem Laughing Boy, které upoutá křehkou malebností (můžeme přirovnat k éteričtějším skladbám ranné Goldfrapp), ale i aranžemi a mixem, kterého se ujal svérázný patron Jamie Carter. („I record and/or produce albums, preferably in interesting locales."). Jsou tu místa odkazující k hypnotické atmosféře Dead Can Dance, ale celkově má zvuk prostor a stáří, stojí pevně na analogu i digitálu a pracuje patinou láskyplné vzpomínky, jemné lo-fi, které zůstává v pozadí a vytváří pódium i oponečku pro hlas. A hlas  Matteah B. unese celou mužskou touhu a čtvero ročních zasténání.

Při hledání nějakých průsečíků můžeme klidně malovat králičí díru mezi Metallic Falcons a Vashti Bunyan, u cesty stojí pohádková imitace Tara fuki a ženohlavy Women no cry, ale  není třeba utíkat po mechu ve štramplích. Podivné chvění mezi neo-folkem a psychedelickým písničkářstvím má značně vágní hranice, nebudete je potřebovat.

Zajímavější je, kdo všechno se na desce podílel a hlavně ta půvabná, samozřejmá vyváženost jednotlivých detailů a písně jako celku, kterou MB zrežírovala. Jmenovitě: Butchy Fuego z originálních Pit Er Pat nebo basák Rob Doran (ex-Alkaline Trio, ex-Pit Er Pat), Robert A. A. Lowe z nedávno se představivších Lichens (ex-90 Day Men), všestranná japonská multiumělkyně Leyna Marika Papach (coby divadelnice vystupovala i u nás, spolupracovala s Carla Bozulich nebo Jason Forrestem),  Emmett Kelly (hraje s Bonnie „Prince" Billym) nebo výtvarnice Rose Lazar.

V poslední době se MB věnuje i filmové hudbě a poslech nejen poslední písně Temple dogs to jasně dokládá, sladká a hustá omáčka, říkám „post-world music", volám strange enigma: Ta, která sní dopředu.

Žánr: psychedelic-songwriter
Celkový čas: 35:36