WWW

WWW

Tanec sekyr

autor: maxim horovic | 13. 07. 2009, 08:45:48 | návštěv: 4301 | reakcí: 2

Taky že ne, zůstali dále v zemi nikoho, v experimentálním undertownu, kam je můžou doprovodit opravdu ledatak Tázok s Karaoke Tundrou, slovenští gastarbaitři temnoty. Kdo jim to bude mít za zlé? Pár publicistů a sónických honiměrek? Industriální hledači neznámých post-krajin? Ti budou spokojeni, spočítám je na jedné ruce. Kde bude ta druhá?

Tanec sekyr přes svůj slibný název není jednolitý jako Neurobeat, nelze brát muziku i texty, nesrostly, jako by školák zabloudil do vyšší třídy. A to je největším zklamáním téhle události, protože Typltovy texty Neurobeatu čarovaly. Velká obraznost, důraz na symboly a nečekané metafory zůstaly, ale k tomu se přidávají všudypřítomné paradoxy, protimluvy, efektní spojení a slovní hříčky na úrovni juvenilního sešitku. „Kolik váží měsíc - nemá nadváhu", „tak dlouhou sem sekal dobrotu, až sem ji přesek", „hledal sem v chaosu řád a našel sem neřáda". Není třeba čekat na význam, který jemně prosvítá, celek nedávají efektní obrázky, ty jen hromadí hromady harampádí, lívanec je tlustej jako dno pánve, není to jak pozřít, studené nepálí. Při listování bukletem texty působí svéprávně surrealisticky, i když trochu užvaněně, ve spojení s Anděrovou deklamací je z toho zarputilá pseudometafyzika.

Hudební tanec sekyr má svoje přednosti, ostré i progresivní. A logicky vychází z prvé desky, některé motivy jsou jako variace přechozích: Kůň odkazuje táhlým samplem k Lexikonu a hutnost další skladby zas připomíná Tramvaje, včetně postupné gradace a melodického uvolnění. Žena líže kost má i jeden z nejlepších textů, slovní hříčky na úrovní vyjmenovaných slov základky nejsou očekávatelné ani netlačí na penis mozku jako nachystaná domína.

Oba tracky, stejně jako ty další, mají daleko více zvuků, než by bylo nutné, abyste slastně úpěli pod tou vahou. Jenže tu jsou i  samovolné textové výrony a excentricky efektní mísení všedního a symbolického: lišaj smrtihlav jde na oběd. Patetická facka vadí, ale  elektronická matérie post-industriálu, hiphopu, experimentálního breakbeatu  a kakofonických samplů má moc.

Další leitmotiv: perkusivní využití jednotlivých slabik. Nepřekvapí, funguje, ale nebude příště označeno za zlozvyk nebo omletý výrazový prostředek. Tady Sifonovi pomáhá druhý vokál Melisy i  chladné, skoro klaustrofobní beaty. Kosmos je delší a je tu více zima, skladby umí nezáludnou a bezpříznakovou atmosféru (Evropa), stejně jako nepříjemnou sonickou ulitu (Velký třesk). A harmonika (?) je se svým world-odérem vysamplovaná tak skvěle, že poslední track Tanec sekyr je velké finále. „Než sám se začneš sekyr bát." Tázok s Tundrou skládaj povídkovou kolekci, která dává celek - WWW podrážděně blikají v abstraktních metaforách.

Jestli u téhle kapely nebudou texty a muzika v rovnováze, vždycky to sklouzne k chameleonské sebevzlíživosti, k ultra-uměleckosti, i když to tak nebude zamýšleno. „V pohybu atomu změn jsi průsečík perspektiv." Big boss - mrtvej kůň je levej los.

Žánr: alternative electronic
Celkový čas: 52:55
Vydavatel: Big Boss