Envy

Envy

Insomniac Doze

autor: horovous | 29. 04. 2009, 07:24:05 | návštěv: 3033 | reakcí: 1

Envy v přechodu. Insomniac Doze jako redundantní slovní spojení? Je „doze“ lehká denní dřímota, nebo hrnoucí buldozer? Nebo pásák, co tlačí dlouhý spánek a škubající nevědomí? Mikrospánek roztáhnutý do celého dne, rychlé pohyby očí s klidem těla a těkavými víčky. Tohle všechno se jim možná daří na Insomniac Doze naplnit, ale s čím se vyrovnávám nejhůře, je přehnaná stopáž a dvě olbřímí klády uprostřed alba. Bez polemiky o subjektivních hranicích a zaměnitelnosti slov: „snová“ není synonymem pro „roztahaná“, stejně jako svatební košile není totéž co vygajdaná halena.

To, co mě drží u dalšího poslechu je hlavně vypjatý vokál Tetsuya Fukagawy, protože jeho hlasivky balancují na hraně praskající desky a operované sopranistky. Napíná ho, ale s emociálním tlakem celého souboru v zádech je stále uvěřitelný. Dují vichry a kytary stavějí podivnou krajinu dlouhých zámlk a nehostinných horizontů. Post-rock stahovaný screamo vokálem k zemi? To by tu nesměly být rozbředlé pasáže odevzdaného příměří.

Někdy podnětná a jindy jalová antropomorfizace, používání přírodních kvalit jako symbolů v názvech písní. Když řeknu „žár“, neznamená to teplo domova ani horko hutní pece, ale nutně niternou kvalitu věcí a života jako takového, symbol pronikající přítomností jako jasný záchvěv pravdy. V tomto ohledu je kýčovitá celá skladba The Unknown Glow, rozvláčná epika pro otrlé, jejíž délka může být patnáct minut, ale dobře i padesát. Mám se stát ušlechtilou máničkou nebo lepším člověkem? Obojí je možné, ale tahle deska takovou sílu nemá.
Není potom náhodou, že tu jsou místa, které se mě dotýkají a není jich málo, ale vzhledem k celku nejsem pravým adresátem. Silné a dramatické momenty vykoupené mazlavě sladkou náladou, potkan zabitý tklivou písní Přírody. Nic vydávané za emoci.

Žánr: post-screamo-rock
Nosič: CD / 2LP
Celkový čas: 57:54