The Complainer & The Complainers

The Complainer & The Complainers

Power Joy Happiness Fame!

autor: maxim horovic | 16. 04. 2009, 07:34:39 | návštěv: 2315 | reakcí: 0

Být „mimo“ je nejlepší. To říká Wojciech Kucharczyk (aka Wojt3k), zakladatel a frontman různorodé sebranky The Complainer And the Complainers. Avantgardní muzikant, uznávaná persona polské scény, grafický designér i boss labelu .Mik.Musik.!. Pop s nelidskou tváří? Popové hrátky, co neznamenají mainstream. Bestiální powermix, power joy happiness fame.

Dumám, jestli u nás máme takové nadžánrové hračičky, asi jako když vykloubíte do jednoho tělesa Sestry Steinovy, DVA a I Love 69 Popgeju. Neberu drogy, ale neříkám, že nebudu. Přirovnání budou kulhat, ale pořád vás to bude vracet k alternativním souborům pod Indies Records, jen TC&TCS jsou volnější a neodhadnutelnější. Popkulturní odkazy, aluze i haluze, kontext není nutný, baví i bez povědomí. The Complainers používají elektroniku, ale jako jeden z dalších nástrojů, neohraničení a naživo s projekcí jako nutnou součástí.

Jestliže Kucharczyk má u nástrojového zapojení v kapele údaj „everything“, tak jeho sestra Asi Mina zpívá a hraje na kytaru a taky se věnuje sólové dráze (někde na pomezí folkového experimentu, jazzové melancholie a värttinovského folklóru). Sestavu doplňuje Pawel Trzcinski (elektronika, klávesy, perkuse), Marcin Zarzeka (vjing) a nově taky Jakub Adamec (basa, perkuse; nahrávání se ještě nezúčastnil), Popgej z ostravského okruhu Vole Love Production.

Fungují na principu všežravosti, což bylo vidět i na předloňském ročníku Nowe Muzyki, kde si publikum podmanili živelnou estrádou, daleko od hranic karikatury a na dotek perzifláže, jamující s motivem George Michaela, rozverní a švenkující. Ne, tohle není dirty ani mešuge, no možná trošku, možná trochu víc. Jako noha ve dveřích důvěry, jako nalakovaná ruka plná chtění, namířená do prostředníku. Ukazuje směr nebo je to gesto?

DFA Records a electro derby se zvukem helikoptéry? Michael „mami, odlepuje se mi plakát – to není plakát, to je boží tvář“ Jackson a Jelly Bean – bastard disco? Určitě, jenže k tomu přidejte časté použití smyčcového kvarteta (kwartet smyczkowy O'SKUAd) a vokál Asi Miny, který najednou připomene i Alex Marculewicz.

Po polských experimentálních breakbeat-hoperech Napszyklat přijíždí další stylotvorně bohorovná a stále překvapující kapela, jejíž největší síla je v živém hraní. Hra a vzrušení, humor v těsném závěsu.

Žánr: avant-pop
Nosič: CD/LP
Celkový čas: 38:34