Nedělní lidé

Nedělní lidé

Hnětetěto

autor: horovous | 29. 03. 2009, 11:37:09 | návštěv: 6421 | reakcí: 1

NEDĚLNÍ LIDÉ VÁS MILUJÍ! Hlavně, že nešíří strážný maják nebo výzvy k usínání, kapela nesublimuje new age a k poklidnému prosychání během poslechu desky taky nedojde, hnětetěto, sichr. „Are you fucking crazy“?

Bude se ti to hodit. Jedním z leitmotivů, příznačných a často používaných při jejich popisu je - „kolotoč“. Já bych ho zřejmě nepoužil, nicméně hudba Nedělních Lidí je energická, skočná, poměrně tvrdá v rámci řekněme undergroundu, a hlavně osobitá. U nich nemá cenu stopovat jakési tradice hudebního androše jako třeba u BBP nebo Špinavýho nádobí. Vsáknutých vlivů je více a zachází se s nimi nečekaně.

Přemýšlím, k čemu přirovnat tuhle zvláštní kombinaci rockové alternativy, jazzrocku a experimentálních poloh, chvíli funky, jindy zase téměř HC nebo (netrestej mě bogu) industrial, místy Už jsme doma, pak Jindra Holubec nebo Neuropa, dohromady všechno a nic, fucking crazy. Pražský výběr vyjebává s Primus, nebo chtěl by, a děje se to na zahradě u dědy Buřinek II. v době, kdy ani jedna z těchhle kapel neexistovala. Jsem srozumitelný? „Ve tmě lze naruby obracet tvář.“

Brněnsko-pražsko-uherská kapela, tvrdí promoslova, nevim kdo je z Uher, ale nástrojově jde o rockovou sestavu doplněnou trombonem a „haraburdím“. Arzenál je variabilní a proměnlivý i v tomhle základu, protože nářadí nejsou v zajetí jednoho stylu, takže delší vyhrávky, repetice a zlomy ve skladbách dělají z NL živelný organismus s několika srdci součinně protibijícími, lahoda proposlouchávat. Překvapují a jsou pořád o krok napřed, tohle není nedělní cesta do superkostela kauflant uber alles.

A pak jsou tady texty, většinovým autorem Jan K Faltus. Osobní objev roku, poezie z nejzajímavějších, úsečná, hutná a sdělná. Má humor i osten, groteskní i přemýšlivá, ještě dlouho rezonuje: „každý krok má / mrtvé dvojče / které běží / proti nám“ (Dvojče). Niterná a paramýtická, texty ilustrovány bukletem koláží, vrcholný cajk: „Světlo tma do kapes schová. / Nestárne vždycky je nová.“ (Tma)

Výborná záležitost ulovená undergroundovým labelem Ears & Wind Records smete alternativní hodovníky někdejších dekád, wanekovské vlajkonoše, punkáče i tvrdší jádro. Teda kdyby si někdo z nich viděl na špičku svojí sebejistoty.

Žánr: underground
Celkový čas: 39:25
Vydavatel: Ears And Wind Records