Dÿse

Dÿse

autor: Richi | 24. 03. 2009, 08:00:24 | návštěv: 3915 | reakcí: 0

Německé duo Dÿse je v našich končinách poměrně častým hostem a provází je aura dravé koncertní šelmy, která rozcupuje všechno kolem a přítomní pak odcházejí z pootevřenou čelistí, pískotem v uších a černou dírou v mozku. Přestože jsou pouze dva, tak v sestavě kytara, zpěv a bicí dokáží rozpoutat hotové peklo, které předčí i mnohočetné bandy. Jistě, koncert není deska, deska není koncert a převést energii na stříbrnou placku je někdy problém. Ne však pro Dÿse.

Po třech vydaných singlech je to jejich první dlouhohrající počin vydaný u sympatického labelu Exile On Mainstream (A Whisper In The Noise, Antikaroshi, Ostinato atd.) Původně zamýšlený nezávazný boční projekt se stal s rostoucí popularitou čím dál více vyhledávanou koncertní atrakcí, což nakonec vyústilo k vydání tohoto alba. Skupinu tvoří hudebně ostřílení a instrumentálně zdatní borci Dietrich a Jari, kteří aktivně působí ještě v zběsilém noise-rock-masakru Volt a v kultivovanější stoner-rock smečce Rodeo Queen. Obě kapely zanechávají svůj otisk i na tomto albu.

Osm zářezů, většina s délkou přes čtyři minuty s vyřvávaným zpěvem v  rodné němčině může nechat lhostejného snad jen nezkrotného fanouška karaoke. Zvukově ničivé a syrové, jako právě vyhřezlá flákota z hřbetu čerstvě podojené krávy a přitom kompozičně členité s bravurními instrumentálními výkony. Všechny skladby jsou promyšlené do posledního detailu, posledního úderu. Je v nich cítit neustále napětí, důmyslné gradace, neustálé změny rytmu-tempa, časté záseky, stop-timy a další fikané parádičky, které vše hodně oživují. Stále je co poslouchat. Do toho maniakální řev a nápaditá řezavá kytara, která jako šlehnutí biče zanechává jizvy na vašem těle.

Časté repetitivní postupy nabízí srovnání s českou alternativou zejména Dunajem, což je slyšet třeba v Der mann aus gold. Nesmírně silné jsou však všechny, rozjetá valící se stoner-rocková mašina Monstermann nebo beat-boxem oživlá masírka Doccode. Drtící deska, která je nejlepší pozvánkou na jejich koncert

Desku k zevrubnému přehlédnutí poskytli www.dayafter.cz, tamtéž jí lze zakoupit.

Žánr: noise rock
Vydavatel: Exile on Mainstream