Coco Rosie

Coco Rosie

The Adventures of Ghosthorse and Stillborn

autor: maxim ho | 11. 03. 2009, 08:05:04 | návštěv: 4411 | reakcí: 3

Poslední album okouzlujících sester Casadyových The Adventures of Ghosthorse and Stillborn (něco o dobrodružství koního ducha a mrtvého holátka) jste museli očekávat vysíleni s napětím, pokud jste znali jejich předchozí nahrávky (legenda praví že je točili doma ve vaně, netušim jestli tam byli obě najednou a nahé, další legenda se nese o dvojčatech, co se uzřely až v dospělosti, ale to zajímá jen kanálový filter, ne mozek). Slibný obal naznačuje mnohé: siamská dvojčata jsou zahrnuta pozorností mužského alter ega, za nimi číhají dvě černé labutě... Sierra a Bianca.
Od počátku se pohybují na volném prostranství elektro-akustického písničkářství. Nepohrdnou žádným zvukem, rády taví situace do dramat, pracují s velkým citem a divadelní nadsázkou, hra odráží svět v jeho (ne)přirozeném zrcadlení.
Coco Rosie (pojmenovány podle přízvisek matky, s otcem se rozešla, ach) mají tu schopnost použít jakýkoliv zvuk tak, aby se z něj stala emoce sama o sobě: putující společné nevědomí, probuzené zvukem padající mince, vzdálenou ozvěnou nebo ržáním koně. Znamená potom kvikání dětské gumové hračky jízlivost? Jistě že ne, jde o novou nit nového archetypu, jako by pracovaly s dávnými echy a sadili k nim nové úryvky, do nových kontextů. Staré, sotva hrající rádio nebo operní zpěv provázený harfou, deklamace napůl dětské žvatlání, napůl bjorkovská simulace, ve finále je z toho krajina umělá stejně jako opravdová, s mimořádnou schopností evokovat nové příběhy, provokovat vzdálenost na obě časové strany.
Jsem ochotný připustit, že posun na třetí desce Coco Rosie směrem k líbeznější poloze ve smyslu popové tu je. Nemluvíme o mainstreamu, ale o chytlavosti a míře přístupnosti. Na druhou stranu bych jim nevytýkal koketérie s hiphopem jakožto módním prvkem, to je jako bych řikal už u první desky, že napodobujou zvukové hrátky infantilních electro-hračičkářů. Můžete podléhat pochybám, ale skladba Promise je s každým poslechem úchvatnější a nevyčerpá se, jako plachý obraz ženy v paměti jinocha, který se nikdy nepřekryje a nikdy nedozní, éter se nikdy nestane děvkou a skutečnost nemá vliv na trvalost představy. Promise staví očekávaně na protikladných vokálech, něha proti sekanému recitativu. Zdráhám se říkat rap, protože to by rapoval kdekdo, od Björk po McFerrina
Zdá se, že album je zdánlivě silnější ve své první půli, nebo spíš pracuje s atraktivnějšími prvky (trip-hop, melodické kontrapunkty), Promise, Japan i Rainbowarriors se zadírají do krevních destiček jako zhoubná láska. S krystalickou Sunshine přicházejí na řadu na první poslech ne tak přitažlivé písně jako střídmá Black Poppies, pomalá Werewolf (beatem i zpěvem připomene Björk a Goldfrapp), Animals je jako zvukomalebná variace na Japan (bohužel taky nejdelší track desky), Houses si zas pohrává s patosem operního zpěvu Sierry.
Nejvýraznější skladbou pokročilé minutáže tak je Raphael, který v gymnastických cvičkách tančí na kladině kýče, dostatečně podporován dunivým beatem a harfou, vokál zase kontrastovaný.
Dvojčata vám pomůžou naplnit sny o dvojhlavé ženě, ať už jde o fyzické nutkání nebo psychoanalytickou nutnost. Napadla mě myšlenka na duet (triádu) s Anthony and the Johnsons, ale to už by asi bylo příliš. A taky: odkdy se paktují andělé?

Desku k zevrubnému přehlédnutí poskytli www.dayafter.cz, tamtéž jí lze zakoupit.

Žánr: indie folk-tronic
Celkový čas: 41:10