Gride

Gride

Horizont události

autor: horovic | 3. 03. 2009, 07:33:24 | návštěv: 4508 | reakcí: 0

Gride jsou pojem, souhra co neskřípe, dlouholetí fast-buřiči. Na Play F. or D. to byl jeden z nejzajímavějších koncertů, odpal i záděr. Tam, kde se jednotlivé smečky slévaly do jediného proudu hudby, Gride stáli nad hladinou, nepřehlédnutelní. Jihočeská scéna vládne a žlutý asfalt Horizont událostí vévodí mé barevné sbírce.

Nestává se často, aby se mi u muziky postavilo péro. Ale ze souladu a stavební potrhlosti Gride jsem si nemohl pomoct. Nelítostná grindová klepačka, masakr a úhor, přímočarý úder se tentokrát nekoná, fast jako jeden z mnoha. Když máte dobře štelovaný pohon a čistou myšlenku, pak stačí jen obyčejný popis krajiny, suché konstatování na úrovni drtivé metafory: Na jatka už nastoupila noční směna

Aby vás tahle deska vykuchala, k tomu by stačilo jen pár vteřin, kdy se ozve dětskej pláč a začne drhnout proklatej riff. A pak to začne: Někdo tu byl, hymna číslo jedna. Jako když se ti na záda sype tirák kamení, protahuješ se rozkoší a hrubá hrošina nabíhá husinou. Drbej mě dál, budu tančit. Dynamika pohybu, pohádkový hymnus.

Nenávist má sotva padesát vteřin, ale je složena jakoby ze dvou různých songů, nápady na příště, mrtvej mozek. A takhle je to i dále, kreativní sada tlačí ke strži. I na barikády z popelnic prší tekutá modernita – hymna číslo dvě. Kytara tahá za ucho, dráty po těle, pak klepec. Inymu schází manýra, která by ho někam zařadila. Proti dřívějším nahrávkám tolik neječí, civilní jak pouliční patrona, nenávistnej leták v bělmu spořádanosti, skrytý zabiják.

A pak jsou tu Inyho texty, v oblasti angažovaného křiklounství řídká konkurence. Arzenál je charakteristický pro odboj (destrukce, civilizační zmar a politická mašinérie), rýmující skládanky, které znám i z naší ohrady. Jenže pak přijde nečekaný obraz a prostý obrázek („z práce přišel pozdě / uvařil kafe, rohlík namazal máslem“). A v kombinaci s dobře mířenou agitkou vznikne kyselina. Jako střet tiché poezie („místo na pláži, kde vlna vydechne“) a prorockého úderu („už jsi stejnej čurák, jak všichni kolem!“).

Neznám kapelu, která by takhle jedinečně a poutavě skloubila grindové, thrashové a hardcorové elementy, neznám kurva kapelu, která umí takhle lahodně ohromit. Faster Than Death. No ty vole. Harder Than Life. Doboha. Vodnaproti se žene pes a říkají mu Běs. Utíká rychle a počítám, že se nezastaví. Tečka pičo smrt.

Žánr: fast-gridecore
Nosič: CD/LP
Celkový čas: 21:46