Napszyklat

Napszyklat

Brudne zwierzaki

autor: maxim ho | 23. 02. 2009, 08:43:28 | návštěv: 3812 | reakcí: 0

V sestavě Asman (zpěv), Charles (bicí, scratch), Male JuJu (kytara), Piernik (vokály, samply) a Grzybek aka Wuj Laszlo (sound engineer) před námi rozvíjí neurotickou elektroniku, přípomínající sice naše WWW, ale u Poláků schází klaustrofobický efekt. Ze všech tracků je znát, že NP dbají o podklady a muziku daleko více, než je u ukafraných hip-hoperů zvykem. Pracují se zvukovou masou a odlívaj šrapnelovou mlhu, povinné složky jako scratch, rap a jednoduchá rytmika ve velmi omezené míře.

Vedle vydatné, mnohorozměrné a předimenzované elektroniky i neelektrických samplů (zvuk dřev bouchajících o sebe) je tu vokál, dobře, klidně řekněme rap: žádná macho gestikulace a egomania masturbatoric v tónině prachy, řetězy a nigga vibrators. Ostré a rytmické frázování, místy zdvojené a často deformované tlampačem bývá schováno za hustou industriální clonou. NP dělají takovou horu muziky, že hlas je jen jedním z nástrojů, nevede, nekáže. Nadžánrový, progresivní kvér.

Kytary a živé bicí oceníte hlavně na koncertě, dávají tomu i vizuální ráz, na desce je pozoruhodnější hutná elektronika často noisového a industriálního charakteru, stěny se staví kolem jako binární zdi ve hračkárně Wachovských, obepínají teple, téměř lidsky. Průmyslová šeď a agresivní soustruh jsou důsledně rozmělňované dalšími elementy, aniž by ztratili svůj důraz a neživot stroje.

Zatímco Intrus spíše napoví a naznačí, kam až jsou schopni zajít a jak skloubit chytlavou melodii s experimentem, Przydawaj sie je výbušná směs výše uvedeného, stejně jako Czek 23 a Tabula. Mezi nimi je jedna mezihra, která nestojí za řeč (Moje zycie w twoich rekach, funguje spíš jako intro k poslednímu tracku) a song Plenum. Ten by měl šanci zabodovat v komerčních hitparádách, má takový ten staromilský, pákistánsko-anglický nápřah, ale zní jako naše melta vařená na 100C. Plenum je spojnicí mezi jejich stejnojmennou první deskou a aktuální „špinavou zvěří“. A je dobře, že jsou dál.

NP založili label, pojmenovaný podle řeky svého rodiště Dzieci Świny (Świna je řeka, vlévající se do Baltu) a tam vydávají Brudne zwierzaki. Mohli bychom vést metaforu o řece hudby, která míří do moře, nebo o tom, jak moře teče zpátky. Lepší je vidět NP naživo. Už jste zažili freejazový industriál-rap-noisový odstřel? Kadil jsem ropovod a nikdy mi nebylo lépe.

Žánr: industrial-rap-noise
Celkový čas: 21:37
Vydavatel: Dzieci Świny