Sabot

Sabot

Further Conversation

autor: maxim horovic | 12. 02. 2009, 08:01:47 | návštěv: 4032 | reakcí: 3

Američani již dlouhá léta usídlení v Táboře (od roku 1993), Hilary Binderová (bicí) a Christopher Rankin (basa), vydávají svou ..., kolikátou vlastně? Možná že dvanáctou, ale k tomu připočítejte účast na koncertním DVD, sedmipalec, CD-Rom a kdovíco. Navíc redukovat jejich aktivity pouze na ty hudební by bylo zbůhdarmé.

Je pozoruhodné, že těmi, kdo u nás obsadili webovou doménu „cesta“, jsou právě američani (aneb O duchovnosti národů). V Táboře založili diy kulturní centrum Cultural Exchange Station in Tábor (o tom, že znají význam českého slova „cesta“ nepochybujte, češtinou vládnou poměrně dobře) a pořádají výměnné kulturní programy, workshopy, festivaly, etc. (viz. www.cesta.cz).

Nedá se říct, že by byli pro české hudební fanoušky známými personami, na druhou stranu už proběhli dokonce i kanálem ČT1, kde se Hillary věnoval v působivém pseudo-dokumentu tu laskavý a tu kritický (v tomto díle spíš oddaný pozorovatel, ba obdivovatel) Jan Burian. Z televizního mikroportrétu vyšla Cesta jako romantická squatující jednotka na okraji nehostinné domorodé civilizace (O duchovnosti národů II.). (http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/207562225300002-burianuv-den-zen/)

Hudba Sabot, to jsou basa a bicí, „hardcore drum´n´bass“. Nabízí se srovnání s další táborskou skupinou Deverova chyba, i když ta hraje ve třech, včetně vokálu („NoMeansNO vs. DUNAJ“). Sabot jsou zemitější a je nasnadě, že Deverovka tenhle vliv demonstrovala společným splitem (2005, Free Dimension Records, www.freedimension.cz). Tím se dostáváme k dalším kapelám personálně propojeným a zastřešeným pod hlavičkou Free Dim – dnes už neexistující Waave a spíše post-rockoví C

Neznám starší nahrávky Sabot, s výjimkou zmíněného splitu se Deverovkou, dvakrát jsem je viděl naživo. Nemůžu proto tvrdit, že nová nahrávka je rockovější a více než kdy dřív staví na efektovaném zvuku baskytary (viz. recenze Alexe Švamberka v Unijazzu, www.unijazz.cz/uni/review/S/sabo08.htm). Jisté je, že u Sabot mi to vždycky zavánělo úchylným mixem hardcore a jazzu, což není na škodu, ale v pouze instrumentální podobě je to poněkud náročnější krmě. Nikoli nestravitelná, přirovnání Further Conversation k Melvins není zcela od věci.

Za zdánlivě prázdným rozehráváním ve Final Climb čekají zrychlené bicí a šlehnutí basového riffu. Dříve byla na bicích větší váha, teď jde o rovnováhu. Mnohdy jako by jen vytvářely krajinu ozvěn pro klikyháky baskytarových akordů.
Hell to the Chief se svými výběhy mi připomínají tuzemské progresivisty Once´s, kteří však jdou směrem k metalu. Quintessential, další pětiminutová skladba, dokazuje, že hrát tvrdě, instrumentálně a přitom zábavně je možné. Ovšem proti současnému trendu post-rockových bandů na půdorysu hard rocku a metalů jsou Sabot jako by rozhrkaní, punkoví i rafinovaní zároveň, jazzová hrubost najednou není oxymorón.

A jestli máte obavy, že se Sabot zakopali v Česku, není třeba. Jen minulý rok začali koncertem v Rudolfinu, aby najeli na Mexiko a pak pročesali Evropu (Itálie, Francie, Německo, Polsko, Litva, Finsko etc.), s posledním koncertem v Jihlavě. Všechno dává jasný smysl, ne?

Žánr: post-hc
Celkový čas: 39:52
Vydavatel: Cesta
  1. Crime Scene Return
  2. Big Hat
  3. Final Climb
  4. Flexplex
  5. Hell to the Chief
  6. Quintessential
  7. Start to Finish
  8. Unforgettable

pavel
13. 02. 2009, 23:10:36
snad to nevyznělo zle. nebylo to tak myšlený. spíš mě překvapilo, že se to tu objevilo. popravdě sem na to už aji zapomněl. tak se nevomlouvej.

pavel
13. 02. 2009, 22:48:01
čéče ty musíš být hodně vytíženej hehe, ale fakt fest. nevzpomenu si přesně, kdy jsem ti to CD posílal, ale tak začátek podzimu někdy, možná dřív?, fakt už nevím. každopádně si to jdu hned přečíst. nemohl jsem než neposlat komentář ještě před přečtením.

13. 02. 2009, 21:53:24
sorry. neznám nikoho vytíženejšího než sem já...