The Tossers

The Tossers

The Valley of the Shadow of Death

autor: maxim horovic | 26. 02. 2006, 22:51:48 | návštěv: 3929 | reakcí: 1

Nemusíte být nutně Ir jak poleno, abyste si libovali v jejich hudbě. A jakmile hrajete hospodský rock vycházející z ostrovních tradic, hlásíte se k určitému způsobu života, rýsujete jasnou duchovní rovnoběžku. Tahle hudba není na poptávku a nejde „jen“ o hudbu, natož trend.

O The Tossers se mluví jako o partě, co mixuje irský, nebo chcete-li keltský rock s punkem, nebo post-punkem (to asi proto, že připomínají The Pogues). Tradiční nástroje jako housle, píšťala, akordeon, banjo a mandolína jsou doplněné kytarami a bicími. Na desce najdete rozjařené songy, které s trochou dobré vůle můžete považovat za punk. Nemálo je těch pomalejších, náladově tklivějších a folkovějších. A nezřídka se obě polohy kombinují i uvnitř písně. Jestliže čekáte punk rock, nedočkáte se.

Stylově jde o irský pub folk-rock. Občas necudně, ale uvážlivě podpořený dětským sborem nebo pompéznějšími aranžemi (zkuste, co udělá s závěrečnou písní pár tónů na piáno). Jako na vodě. Rychle, zpitě a po pirátsku, kdy nehledíte do druhého dne, ale i zkroušeni splínem. Obě polohy se bratrsky doplňují, bujaré veselí není možné bez pláče, který je začátkem nové radosti.

Vyznavače punkového švihu deska jako celek asi odradí, milovníky irských hospodských odrhovaček, v tom dobrém slova smyslu, pohltí. Protože i když srovnání s The Pogues je na místě, The Tossers jsou dostatečně invenční, aby nestáli ve stínu. A navíc se mi zdají i hrubější a špinavější, což je dáno zvukem, celkovým odpichem i barvou hlasu Tonyho Dugginse.

U nás je dobrý ekvivalent v pražských Echt!, kteří rovněž zacházejí s oběma polohami pub rocku, divočejší i hořce baladickou. Zapomeňte na „divocebillovej“ kelt rock, The Tossers jsou prosti kýče a plíživého patosu. Poslechněte si song „No Loot, No Booze, No Fun“: zdraví v ní Dee Dee Ramoneho, který si sedí na nebesích, frká koks a hledí cestou do nikam.

Rozhoupaný svět putyk a pijatyk, putování s partou nejvěrnějších, stálé tuláctví jako život na cestě. Bavit sebe i ostatní, a na druhé straně opouštět domov a nejbližší a jít dál, pohyblivá pouta, vnitřní nespoutanost.

Jo. The Tossers nejsou Irové, ale věrohodní mlátiči mandolín z okraje Chicaga. Láska je bez hranic. (K hudbě jako k chlastu.)

Žánr: irish pub folk-rock
Celkový čas: 50:04