Insania

Insania

Rock´n´Freud

autor: horovic | 26. 11. 2008, 20:14:20 | návštěv: 5546 | reakcí: 1

„Můj plán je konspirací, disneylandem vyděděnců“. Věční romantici, zvěstující transmystickou anarchii i noční sabaty pekelně líbezné stále neklesají na duchu ani na energii, snad žádná jiná kapela nezpívá tolik o své mrtvé milé, žádná jiná není démonická s nadhledem, temná polokoule tvýho já je provázená humorem. Duchařina kurva jo, všude planou ohně a obřady probíhaj, ale satana tetovanýho na varlatech raději nehledej.

Insania dále pokračuje ve zvláštních baladách a morytátech o padlých dívkách, jejich verše zapáchaj inkvizicí, ale oni jsou jen vypravěči, požehnanej rarach se šklebí: "My nevěříme v ďábla, ale ďábel věří v nás." Krajina je ve znamení vertikál, jsou tu ohně, skály, hvězdné nebe a potom rituál, vztahující se k přesahu. Skrze tělo a sexus. Stvoření vlastního vesmíru. Insania si i nadále pohrává s vírou a náboženstvím, pohani i okultisté, ironici a provokatéři. Astrální jezdci ve zbroji a za smíchu zvěře, pochybní mystici, existence jako hra.

Tyhle ingredience mi imponovaly od doby, kdy jsem slyšel jejich Crossfade (1994). Hutný rock, živený hard rockem i hardcore, hybridizovaný crossover tvrdý i atmosférický, mix Voivod a někdejších space aviatiků Waltari. Rychlá muzika s důrazem na pravidelné odbočky a vyhrávky, refrén jako důležitá stavební jednotka, kterou normálně neuznávám. Insania vše ospravedlňuje jedinečnými, takřka gotickými texty, fraška i horror v jediném. Taky volné žonglování se symbolikou duchovní i tou prudce moderní (psychoanalytická), smysl má jen to, co se dá znevážit. A postavit nově.

Na posledních dvou deskách dostávají velký prostor klávesy, po pravdě se divím, že až nyní, jejich směřování k tomu vždycky vybízelo. Zatímco bicí a kytary zastupují ten „přízemní“, půdní prvek hudby, klávesy se přidávají k táhlému vokálu Polyho a tvoří vzdušný činitel. Proti dřívějším deskám se mi Rock´n´Freud zdá tvrdší, kopák na úrovni automatu a absence někdejších dívčích sborů znamená jízdu zběsilejší. Už ne tolik úchylná, ale stále dosti podvratná a smyslná.

Všechno, co jsem řekl, nemusí být pravda, přebal alba, zobrazující bloncku v negližé na hajzlíku ve stylu hyper-fucking-cool-design, kombinace bílé a růžové, krvavá lázeň v kýčovitě katalogovém podání, nechápu. Sice cítím ten vtipný rozpor mezi něžnou dívenkou cucající bonbón a „situací“, ale nejsem si jistý, nakolik to vystihuje muziku. Na druhou stranu: ať žije stydká brána vesmíru.

Žánr: spiritual-hc
Nosič: CD/LP
Celkový čas: 43:38
Vydavatel: Redblack Productions
  1. Disneyland vyděděnců
  2. A budiž tma!
  3. Je mrtvá
  4. Sin Is In
  5. Večer, kdy Freud zpíval basem
  6. Tenhle vesmír je jen náš
  7. Kakofonie ohně
  8. Noční motýl
  9. Vše pod sluncem je rituál
  10. Pochod podsvětím
  11. Velký "NE"
  12. Kážem vodu pijem krev

RadeK.K.
9. 12. 2008, 00:29:57
Obsah ponechávám bez komentáře. Kapela se za ty roky vypilovala k dokonalosti. Co bych rád zmínil je ultra-super-bombasticky nadstandardní vinylová verze! Bílý asfalt vyšel u firmy 'Magick Disk Musick '!!!