The Lawrence  Arms

The Lawrence Arms

Oh! Calcutta!

autor: maxim horovic | 22. 02. 2006, 14:35:59 | návštěv: 3659 | reakcí: 0

Chicagské trio The Lawrence Arms na cestě parníkem do Bengálska. Nehledejte podtext. Nechystají se pátrat po duchovních ostatcích Matky Terezy, nebudou nosit náklad na hlavě, žebrat na ulici, nezavlaje politický prapor komunistické metropole. „Jen“ skočná jízda.

Parta kníračů ve složení Brandon Kelly – Neil Hennessy – Chris McCaughan nemá problém s inspirací, během osmi let sedm alb, kvalitativně na podobné úrovni. Začínali na labelu Asian Man, ale pak přestoupili do „námořnického“ Fat Wreck Chords. A to je veselý chlív.

Textově se LA opírají o několik motivů, s nimiž vykreslují svět. Individualita vs. společnost, život na plný koule, láska, chlast, carpe diem, hledej svý vlastní peklo, vyser se na zbytečnosti, nic není takový, jak do tebe hustěj. Klasické punkrockové téma, podané lehce, bez trapnosti, papírovosti i vděčné postpubertální servility. Co žijou, to zpívaj a rádi jim to věříte.

Obraz desky dělají dvě věci: velmi svižné tempo, které není násilně lámané pomalým a rádobychytlavým refrénem. A potom zpěv basáka Brandona Kellyho, nezaměnitelný a v tomhle stylu nezvyklý chraplák. Kvůli němu se často mluví o emo projevu, ale tak daleko bych nešel. Celkový dojem umocní teprve vokál kytaristy McCaughana a sborové pasáže. V kontrastu je působivost, McCaughan sám („Lose Your Illusion 1“) je nevýrazný a s ním klesá i originalita LA.

Vystačí si ve složení kytara-basa-bicí. Přímočaré melodie vede kytara, tu syrová, tu vybrnkávaná, jindy zas bustrovaná. Jednoduché linky občas obohatí nečekané motivy, ale kudrlinka nesmí příliš zaujmout, jen potěšit. Tomu je podřízený dvojhlas kytar, rytmus bicích a křížení vokálů. Deska je vyrovnaná, plachty jsou napnuté až do konce. A to v tanečním duchu: nebudete si poklepávat nohou a váhat, ale ani nepadnete po druhém nášlehu. LA hrají hudbu, která vyžaduje fyzickou odpověď.

The Lawrence Arms se opakovaným poslechem neztrácejí. Několik málo míst na hraně vlezlosti se rychle překotí, ani si těch prodejných záhybů nevšimnete. Přehnaná melodičnost a jalový punk-pop , které jsou mi protivné třeba u Less Than Jake, se tu nekoná. Stylová, mosh-punková deska, kde není místo na experimenty a hudební schválnosti nepřekračují několikavteřinové, matoucí úvody skladeb (baladické až bluesové) a „joke“ v podobě skrytého songu.

Připomínka na závěr: poslední track „Like a Record Player“ je sympatická vykrádačka písničky „Zavolejte stráže“ (Uhlíř-Svěrák) z pohádky „Ať žijí duchové“.

Žánr: melodický punk rock
Celkový čas: 33:59