Xiu Xiu

Xiu Xiu

Women As Lovers

autor: maxim ho | 28. 10. 2008, 16:15:30 | návštěv: 4084 | reakcí: 0

Po loňské dvojsešlosti coverů a remixů (Kill Rock Stars, 2007) je tu nová deska zdatně a očekávatelně navazující na předešlou tvorbu. Women as Lovers nepřináší celkem nic nového, ale pole obdělávané Xiu Xiu je natolik bohaté, že se není čeho obávat. Písně, které by mohly být stejně dobře (neo)folkové i popové, kdyby je dělal někdo jiný, nástrojové spřežení velkorysé, od smyčců přes banjo, piáno, vibrafon až ke zvonkohře, elektroniky všude plno, Cpt. Beefhart proniknutý Psapp.

You are pregnant you, you are dead přinášejí hlučný jam elektro-akustický, páření průzračných melodií s noise, jako by Stereolab propadli životodárnému stihomamu po věčném neštěstí a ty svoje elektronické cukrkátka zazdili hlukem.

Pak tady máme zuřivou demontáž japonských hudebních motivů, funkční skládka multikulti smetí, tichý nátlak místo zpěvu a bitva nástrojů a zvuků, Child at Arms. Ačkoliv všude prosvítá noisové nutkání a narušování čistých tanečních úkroků, přesto je letošní Women as Lovers nejpopovější, jakkoliv to může znít divně. Schází záměrně vyprázdněné nebo extrémní mezihry a všechny písně koketují s melodií velmi vstřícnou, jako milenka, kterou musíš hladit a zahrnovat ji něhou, ale zároveň máš nůž, provazy a vteřinové lepidlo lásky, protože kurva všude je tolik bolesti, že se jí nedá zbavit, nedá se ji ani vyhnout. Jistě, pop je to značně churavý a nikoli rádiový, přesto v porovnání s předchozími deskami je patrný posun od experimentální sebetyranie k popu života.

Album je pevně svázané a ani ne tak vypjatým vokálem hlavní persony Jamieho Stewarta, který tentokrát ustupuje hysterické poloze a útočí neklidným šepotem. Obě podoby nejlépe vystihuje majstrštyk In lust you can hear the axe fall, který mimo jiné ukazuje, jak se dá využít patos skoro-smyčců a pompéznost přetavit do nebeského inferna. Tam už sedí Antony a jeho Johnsonové, ale ti vábí na svobodnou zahradu nesmrtelných kastrátů a bolest v jejich podání je projevem duševního transsexualismu, zatímco XX pečují o své sado-maso reálně a pozemsky, hot pepper.

Jak říká klasik: „Jsi chorá, růže má!“

Žánr: indie-rock-tronic
Celkový čas: 43:49