Efterklang

Efterklang

Caravan EP

autor: maxim ho | 23. 10. 2008, 22:07:20 | návštěv: 3608 | reakcí: 0

Skladba Caravan vyšla na loňské desce Parades, ze které jsem nebyl tak uchvácen jako před lety albem Tripper (2004), subtilní kombinace vzletných melodií a elektronického rýhování. Nicméně Caravan je jedním z vrcholů aktuálního počinu, není tedy od věci udělat z něj osu EP.

The Romance on Mammoth Hill zní syrově, jako by se ve zkušebně právě líhla nová píseň, pomalá a jímavá, za minimálního přispění piána a strun, aby se na konci rozpustila ve velké zvukové vlně.

Max de Wardener v remixu skladby Caravan demontoval jednotlivé složky písně a odpíráním nástrojů zbrzdil nástup, neodvratitelnou energii kypící každým veršem a tónem, pohrál si s gradací a ve výsledku zní píseň něžněji a smutněji. Caravan je křehká, ale zároveň hédonická oslava, jejíž vnitřní dynamika je daná překrývanými i sborovými zpěvy žen v kontrastu s potemnělým mužským vokálem a taky návaly dechů. Neo-folková, animální nádhera, následující to nejlepší z The Polyphonic Spree.

Vincent Oliver podobným způsobem vyčistil skladbu Mirador, rovněž obsaženou na poslední desce. Přírodní spiritualita je uzemněna zvláštně rozechvělým, umělým beatem a hrubým mužským vokálem, naopak jsou upozaděny dívčí zpěvy, táhlé, patetické dechy i smyčce. Výsledkem je zajímavý jarmareční electro-pop s novými zvuky a vícehlasy v pozadí, který má jinou atmosféru a rozbitější strukturu, ale původní kolorovaný hipíchór je mi přeci jen bližší.

Efterklang tímto EP logicky navazují na na předchozí album, na němž hrají jednu z hlavních rolí éterické mnohohlasy andělského kůru. Potom také dechy, smyčce, piáno a kytary v neskromné, až symfonické šíři. Přehnanou monumentalitu eliminují nečekanými zvuky a prodlevami, při zemi nás drží zvířený prach samplů a folková zklidnění. Záleží, čeho vám přebývá a k čemu inklinujete. Podle toho se vám líbí Parades a stejně budete pohlížet na Caravan EP.

Tady se nacházejí zátočiny, kde možná kdysi chtěla proniknout Nierika, je tu divá zvěř podivně krotká, voní to tu nezemským pižmem a bude se vám stýskat.

Žánr: electro-folk-pop
Nosič: maxiCD