Pelican

Pelican

After the Ceiling Cracked

autor: maxim horovic | 28. 09. 2008, 20:24:34 | návštěv: 3739 | reakcí: 0

Instrumentální metalový band Pelican není zrovna typem kapely, která svádí k vydání koncertního dévédéčka. Ne že by neuměla prodat své studiové filigránství – ale může vyprodat velkou halu někdo jiný než “kytarový kouzelník” Joe Satriani???

První část DVD pod názvem “Live from Kings Cross Scala. London, December 20, 2005” zachycuje hodinové vystoupení kapely v roce, kdy vydali album The Fire In Our Throats Will Beckon The Thaw. Sedm objemných, a přeci atmosférických klád obsahuje i dva výlety do debutové desky (titulní Australasia a Nightendday). Zatím poslední release City of Echoes (2007) byl ze strany publika i kritiky přijat vlažněji, navíc jsme jeho prezentaci mohli vidět loni dvakrát v Praze – dá se tak srovnávat.

Proti deskám nejde o nějaký zásadní posun, post-rock takřka metalický je naživo říznější, hutnější i náladovější, nejde o totožné přehrání skladeb, jsou tu úkroky a rozemletí, Pelican hrají přesně, ale ne xerox. Schází jim překomplikovanost tzv. progres rockových skupin, zároveň nemají patřičné uzemnění vlastní noise rockovým bandám. I tak kloubí obé, kytarové propletence svařované tvrdými riffy, taky opakování i variace znají, kdy vyprávět a kdy gradovat. Jejich muzika se stylově pohybuje od post-rocku přes progresive až ke stoner a dokonce snad i doom metalu, zároveň působí civilně i fantasticky, fantasticky civilně.

Koncertní záznam točený na pět kamer nemá co vykouzlit a nehrne se do nějakých experimentů, což je v tomto případě ku prospěchu všech. Pelican vypadají jako postgraduální matematici z Harvardu na čaji o páté, nesázejí na živelnou show, vizuální dojem je v pozadí, hudba kraluje. Není se co divit, že mnozí jejich milovníci hovoří o komorním, niterném zážitku, často se mluví o filmové hudbě nebo rovnou o hudebním tripu. Režisér nás v nerychlém sledu zahrnuje detaily i celky, obligátní záběry nevadí, nejsou nudné, jen dělají místo zvuku. Sednou i barevné filtry, zkreslují spoluhráče a podporují onen halucinogenní záměr. Na obou stranách je chápavé příměří – muzikanti přiměřeně divocí a zaujatí posluchači, stage diving ani wall of death nehrozí, rovnováha.

“Live Footage Collection 2003-2006”. Materiál sesbíraný z různých koncertů, můžeme ho zřejmě označit jako “bonusový”. Kvalitou nedosahuje aktuálních technických možností, ovšem doba digitální ostrosti a tekutě krystalového vidění zřejmě nenastane a pokud ano, bude mainstreamem. Těžko čekat vyžehlený obraz u kapely z podobného hudebního podloží, Hydra Head - Aaron Turner – Isis. Jenže tato sekce náleží spíš do kuriozit, zvuková kvalita některých pasáží si nezadá se značně obnošenou magnetofonovou páskou. Obraz kapely dostává další dimenzi, “nevhodná” úroveň zvuku a obrazu je na místě, vděčná a hodnotná surovina.

Na samý závěr je umístěn klip k songu Autumn Into Summer. Videoklip, odehrávající se ve třech obrazově odlišených rovinách, vzájemně se prolínajících a doplňujících, v podstatě krátký nezávislý film, jehož čtvrtou rovinou je hudba.

Nádavkem fotogalerie, rozdělena do několika sekcí podle místa původu. Znouzectnost, takových fotografií má každá kapela stovky, když už mají být součástí DVD, čekal bych nějaké rafinovanější zpracování.

Společná tůra s Torche slibuje mnohé, zajímavou konfrontaci i pestrou nadílku. Torche se na můj vkus letos prezentovali nechutně vyměklou hard rockovou veselicí, ovšem pro koncert to nemusí nic znamenat...

Žánr: post-metal
Nosič: DVD
Celkový čas: 120min.