Vítejte na DIYCORE.NET

HLAVNÍ MENU

HLAVNÍ RUBRIKY

UŽITEČNÉ

KOLABORACE

UŽIVATELSKÁ SEKCE

DIYCORE.NET

VYHLEDÁVÁNÍ

TWITTER

RSS

DESKA MĚSÍCE

PÍŠOU JINDE

SAPORT

- - - - - - - - - RECENZE HUDBA - - - - - - - - -

Jamka

Jamka

Z okna ucha

autor: horovic | 4. 09. 2008, 22:40:51 | návštěv: 4450 | reakcí: 0

Zvláštní název pro zvláštní kapelu, slovenské duo Jamka napustilo asfaltový talíř chladnou a odcizenou post-industriální hudbou, přesto nelze hovořit o frigidním materiálu...

Jednak proto, že Monika Šubrtová a Daniel Kordík dbají na genderovou rovnováhu (strany vinylu jsou pojmenovány „x“ a „y“), za druhé proto, že v důkladně destilované zvukové mase, navzdory všemu, je pořád cítit lidská ruka.

Názvy skladeb jsou příznačné: hlavy, G02PD3, bytový golem, obed fotónov nebo humi. Nástrojové obsazení rovněž, je to samá yamaha, korg, lexicon, roland, filterboxy a perkusivní syntezátory, Pure Data software (open-source grafické programovací prostředí). A tak jediné, co překvapí, je název tělesa. Jamka, vroucí a intimní slovanské slovo, je v příkrém protikladu s předkládanou hudbou.

Kladení a vrstvení zvuků vedle sebe je zdánlivě nahodilé. Z okna ucha odmítá vedoucí rytmus, stejně jako nehledá melodie. Nevábné kompozice vyžadují odvahu a otevřenost. I když „Jamka is part of urbsounds collective“, nepracují s ruchy města, jak byste očekávali. Převažují zvuky a samply jako produkty odrodilé od svých nástrojů. Čas od času se zjeví melodie ve smyslu, v jakém mu rozumíte, ale mizí a vrací se pouze ozvěnou.

Urbsounds collective je konglomerát několika tvůrčích subjektů, kteří na poli experimentální elektroniky fungují od začátku milénia a se svými zvukovými performancemi obrazili celou Evropu. Klade důraz na DIY estetiku, vydal několik kompilací a splitek. Jamka, existující na Slovensku a v Británii současně, má za sebou několik menších releasů, Z okna ucha je doposud nejdelší.

Jamka je subtilní v používání zvuků, může připomenout rané Spooky, ale je experimentálnější. Chladná přírodověda laboratorních zvuků, technologické ekvivalenty křečků a morčat, zakletých do sisyfovských kol. Přes relativní umělost použitého materiálu je tu znát myšlenka a dávný fyzický kontakt. Zvládání zvukové hmoty často připomíná výtvarné principy muchláže nebo frotáže. Z Jamky nevychází mnoho známého, audiomatérii používají příliš nekompromisně.

Zárodky melodií jsou embryotické, noisové chuchvalce zas nedůsledné, minimalismus i paraglitchové zkoušky se vzdávají pevného rytmu, který by obhospodařovaly. A na ambient jsou zas nervní, zneklidňující a zlověstní, utajená agrese vyčkává. Industriální echa původních kolejnic ano, ale jen na chodbě a v teráriu.

Album má své vrcholy a pády, gradace a klidnění, neznámá struktura nepřestává strukturou být. Dění je identifikovatelné, jen se musíte pořádně podívat, jak a ke které vám půjde pleti.

Protobiologie a hologram.

P.S. Pokus s osmiměsíčním dítětem mě utvrdil, že rotace probíhají správně. Chopilo se dětského telefonu a u skladby Skeitz začalo přizvukovat. Ono, stejně jako Jamka, zná číslo do dalšího světa.

Informace

Žánr: experimental electronic music
Nosič: LP
Celkový čas: ???
Rok: 2007
Vydavatel: Urbsounds Collective
WWW: http://urbsounds.sk
Seznam skladeb:
  1. Hlavy
  2. 08_09
  3. G02PD3
  4. Skeitz
  5. Gluek
  6. Bytový golem
  7. Na polici
  8. Rumxlfo
  9. Obed fotónov
  10. Humi

Vaše Reakce

Výpis pěti nejnovějších reakcí. Celkem reakcí k tomuto článku: 0

SPOKOJÍZDA

spojizda obrázek

SLOUPEK

tamas

Nadřazenost státu podepřeného západním kapitálem měla do sedmdesátých let za následek hluboké změny. Ty byly umožněny jednak vyhlazením velmi malého kapitalistického sektoru během první poloviny dvacátých let v SSSR a mezi lety 1945 až 1948 na nově získaných územích. A dále – a to především – nově vybudovaným mohutným moderním hospodářstvím. Převládající sociální skutečnost staré východní Evropy – rozsáhlé velkostatky stále vlastněné aristokracií a církví a vedle toho ta nejhorší rolnická bída – zmizela beze stopy. Máme před sebou městské společnosti, kde většina lidí, dřívějších rolníků, později průmyslových dělníků, dnes „jen lidí“, žije na obrovských sídlištích postavených všude podle stejných plánů, od Šanghaje až po Prahu a Lublaň. A žije tam dosud, jenomže továrny jsou zavřené a lidé jsou většinou nezaměstnaní nebo důchodci. Pachuť porážky je neklamná.

G. M. Tamás

SUPPORT SONGS

TLAČENKA

web: CrosseR | grafika: wewerca | neřešte autorská práva, vždy uvádějte zdroj!
spodni obrazek