I Love 69 Popgeju

I Love 69 Popgeju

As long as the Pump is pumpkin, so long as the Bassdrum is going

autor: herman hrma | 25. 08. 2008, 22:41:43 | návštěv: 6631 | reakcí: 9

S Popgejema se to má jako s lacinou děvkou. Když ji prokouknete, spatříte velké srdce, srdíčko, srdíčko naducaný citem, charakter a ohromnou touhu po lásce. Jenže kdo chce být dobrovolně děvkou, byť zdánlivou? Tvoje pička je tubus vesmíru a já ti upletu květinu z lučního kvítí, bude vonět po mých slzách – neva, že mám ruce vod semena?

Označit ostravské Popgeje (už ten název, svatá panno) za hudební skupinu by bylo krátkozraké. Zkus jakékoliv video na youtube a pak rozjímej nad tím, jak jsi otevřený posluchač. Nejde zdaleka jen o zkoušku mantinelů, i když to hraje svou roli. Důležitější je propojení hudby, divadla a pochybného kabaretu s projekcí a kostýmy. Můžeme jmenovat kapely podobného ražení, tedy pokud přistoupíme na to, že jde o electro(nickou) muziku. Jenže Sporto si pódiovou prezentaci teprve nesměle ošahávají a MidiLidi oscilují mezi stoickou sošností robotických panáků na cestě do werku a rave tripem. Slezští ba(sta)rdi provozují striptýzový šantán.

Popgejové jsou výtvarníci, takže se nabízí srovnání s Guma Guar, ti však generujou agresivní a volume vyhulený breakcorový teror. Pee Gees jsou hraví a neodolatelní, musíte ale chtít proniknout za plentu pinkovejch kalhotek a připustit si další plán. Hra s pohlavím, často obnažená sexualita až na penis, lascivní macho gesta v kombinaci s růžovými elasťáky a refrén Miluji tě. Zpěv-nezpěv s dementní elektronikou, klávesy a chemické perkuse. Pochybné melodie se šíří éterem jako nebezpečný archetyp narušeného nevědomí. A potom sdělné texty. Samý trash, ohromující šméčko.

Vedle zmiňovaného love songu s lyrickým refrénem „strčím ti ho do análu“ tu je duchovní text Adam („do kostela s tebou nikdy nepůjdu / halleluja“), vyznání diskotékovému danceflooru („sleepless night / vole love / space race / savage bitch“) a na závěr další love song pro dva hlasy (Koňák).

Naživo úchvatná trapárna a chutný exces, na EP najednou regulérní, zvukově dotažené skladby, v nichž ustupuje do pozadí dominantní role zpívajícího mrdožila. Adam naznačuje echo (kostelního) prostoru a ze sršivého noise se zjevuje čistá, nečekaná melodie, „I'm and so was Adam“. Zvuková kvalita deklamovaných anglických říkaček a elektronické spodky, které vedle Popgejů používá leda skupina Magik na sportovním plesu v Kozojedech, vše podepřené vícehlasy. Naivní popěvky se zvukovou epilepsií a podivná gradace, která se k vám vkrádá. A koncertní Koňák coby prvotřídní cirkusový marš, kabaretní féerie.

Ípko je ípko, takže se můžem probrat dalšími hity na půdorysu myspace. Splašený bluegrass se žvatlačkou ne nepodobnou někdejším industriálním průkopníkům Rozmazané děti (Bojkot). A taky remix tracku Adam od MidiLidi, ne, není to překvapení, Popgejové jsou duchovně spříznění s tvorbou Petra Marka (čerstvě stálý člen-popgej), ovšem připomněl bych spíše než MidiLidi širšímu plebsu neznámý projekt Total Napalm Piče se sloganem „Gadjo Dildo“. Taky přijde na mysl aktuální záliba v osmibitové elektronice, ale ta by byla pro Popgeje příliš jednostrunná, to spíš můžeme nalistovat německého bizardéra Felixe Kubina.

Proč na progresivní (u nás se tomu slovu blíží z open-airů leda hovno) polský festival Nowa muzyka byli pozváni Popgejové a ne třeba Ježíš, který bezostyšně táhne na obšlehnutou představu Berlína? Protože do Pragy je to daleko? Ale vodkud vole nee?

Pumpa pumpuje a kopák kope, co chceš víc. Je to jednoduché: I Love 69 Popgeju jsou novodobí The Residents. Plus mínus prdel vody. Kdo je tady vole opravdickej pankáč?

Žánr: pop
Nosič: CDr