Apparat

Apparat

Things to Be Frickled

autor: maximální horečka | 12. 07. 2008, 14:18:29 | návštěv: 4091 | reakcí: 0

Přístupné experimenty – to zní téměř jako oxymorón, ale Apparat takový skutečně je. Když před lety začínal, jeho skladby se řadily k experimentálním výbojům německé scény, ovšem jeho hudba vždy byla v jádru popová a vstřícná. I když se zaobírá zvukovou nečistotou a nimrá se v kovových šponách glitche, melodický potenciál jeho písní je neoddiskutovatelný. Navíc zdatně pracuje s tklivými emocemi a umí je houpat na hraně. Rád zpívané věci, takže často používá hostující vokalisty, nestydí se za smyčce a klenutá echa prostoru. Jemný instalatér umělých zvuků, dostupný malíř hudebních fraktálů, mistr nuancí.

První nosič obsahuje výsek z Apparatovy remixérské práce. Charlie´s House Nathana Fakea je slušná easy listening polštářovka, neurazí nesejme, nese. Apparat jí přizdobil a vyfintil, přidal beat a moře smetí, z roztomilé rozvernou i drzou, ačkoliv to zní jako pocta Orbital, pobaví a donutí vás sáhnout do fonotéky pro Hartnolovic barevné desky. Podobně zapůsobí Fractales, na řadové desce rozdělená na dvě části, tekoucí, orbitalovská, atmosférická a tripoidní. Apparatův remix vlastní skladby neopouští nic z originálu, jen ji přiživuje tanečním beatem, „Ibiza Version“.

Zajímavější je sledovat jeho práci na písni Strings of Life klasického pianisty Francesco Tristana. Apparat se pomalu podsouvá pod základní hudební motiv, který sice využije, ale vůbec ne v jeho klavírní podobě (dlouho slyšíme jedinou klapku), snová kolem něj hustou matérii trance-downtempa, množství zvukových detailů a dechberoucí harmonie si vás omotají kolem prstu záhy a zcela. Na původní song si už nevzpomenete.

Jiný přístup představuje jeho spolupráce s Ellen Allien, když si podali Queer Fellow Paula Kalkbrennera. Z tracku, který je v duchu Apparatovy vlastní tvorby, vznikl temný, atmosférický dancefloor, postavený na techno beatu, který se nemůže zbavit nabalených motivů a zvuků, potvrzujících prostorovost a zlidšťujících technologický kosmos. Takový je antropolog Apparat, který si však častěji vybírá subtilní skladby, které ováže novými, nenásilnými zvuky a i když jde směrem intenzifikace k živější, tanečnější podobě, je to pozorný a jemný milenec.

Druhý kotouč nabízí předělávky Apparatových věcí z několika desek (Duplex, Silizium, Walls), jsou tu i nečekané posuny. K těm nepatří remix od Telefon Tel Aviv (pochází už ze Silizium), kteří decentně ubrali předehru a glitche a ukázali, že Komponent mohl být ještě popovější.

Trojí zpracování si vysloužil skvělý track Holdon, postavený na basově vibrujícím kabelu a vokálu Raz Ohary, výraz jako by se Reznor postavil do bílého vigvamu, velmi působivé. Chris de Luca Holdon posouvá směrem k temným stínům („Hu Hu“), na basové vrnění rezignuje a vystačí si s hlubokým beatem, jemuž je vokál protihrou. Podobný přístup by se dal očekávat i od Modeselektor, ovšem od nich nic prostředního. Beat je z vrchních pater Richterovy stupnice a celá skladba je zahalená do neproniknutelné tmy deprivace. Z basové linky je tučná hovězina, obludně svůdná kláda. Jejich protikladem je Raz Ohara (spoluautor mnoha Apparatových písní), tichonášlapný písničkář chodící po hladině elektroniky, vodoměrka veskrze emotivní, která si vystačí s klaviaturou a letmým zvukovým polstrováním.

Tento trojí přístup vystihuje různost předělávek, aniž bych chtěl srovnávat originály s remixy. Apparatovy tracky se dají posunout, ale vedle něho neobstojí, nebo si z nich tvůrce veme pramálo a pak téměř není poznat, že jde o remix, a tak je to v pořádku. Bude vám v uších znít Arcadia v rukou Bois Noize, záměrně poskakující jak poškrábaná deska, ale stejně budete vzpomínat na ten limonádový originál a nakonec si ho pustíte. Things to Be Frickled je luxusní dvojalbum po všech stránkách, takových doma nemáte mnoho. Shitkatapult? Do těchhle vrstev atmosféry už žádné hovno nedoletí...

Žánr: glitch pop
Celkový čas: 114:50
Vydavatel: Shitkatapult