Vladimír Václavek & Miloš Dvořáček

Vladimír Václavek & Miloš Dvořáček

Život je pulsující píseň

autor: maxim horovic | 4. 07. 2008, 09:03:19 | návštěv: 4523 | reakcí: 2

Vladimír Václavek rád dělá ve dvou, vznikají tak nezapomenutelné desky. Možná jste si mysleli, že jeho tvorba se ubírá očekávatelným směrem a brzy zapadne zapomněním. Život je pulsující píseň a co nechcete, to se nestane.

Úvodní skladba Na břehu jezera je jednou z nejsilnějších. Netradičně pro Václavka se vykazuje hlučnějším aranžmá s disharmonickými tóny kláves, nenápadné a ustrojné hudební motivy coby kostra zůstávají. Naopak textově se vrací k mikromýtům, úsečné trojverší je odvěkou ozvěnou a šestiminutová píseň nepotřebuje víc. „Na břehu jezera / stojí bílý vlk / a pije moji smrt.“ Trojřadí za tisíc slov, mýtotvorný zárodek, jádro světa.

Želbohu ne všechny texty oplývají tichou srdnatostí, kdy symbol vzniká něžným poklepáním na slovo. Proti málomluvnému a hutnému obrazu (Na břehu jezera) vzápětí stojí mnohoslovný Chlapeček. Přetížený zdrobnělinami bezmála a záměrně dětskými až infantilnímu udeří kosou a do kamene. Jako když vedle starodávné legendy postavíte upocený večerníček. Jistě, úlitba otcovskému citu je pochopitelná, ale ruší navozený dojem. A ani další texty, vracející se od civilního rozjímání k ozvláštněné kosmologii (Medvídek plyšový i Starý havran), nenavážou na slibný úvod.

Opakování jednotlivých slov i motivů koresponduje s hudebními repeticemi, ale obrazy se tím spíš omílají a ztrácejí na síle, než by získávaly na magičnosti. Plyšový medvídek sice zapadne mezi jarní motýly, plující havrany a věčná souhvězdí, ale výsledek je upovídaný a nejiskří. Vymkne se pouze báseň Prameny s dvojverším „Po kamenech stéká moje stopa / po kamenech stékám vzhůru k řekám“. Stýkání horizontál a vertikál, pomíjivost a krása okamžiku jsou leitmotivy Václavkových veršů, ne vždy vyzní. Jenže co dnes ztrácí na textech, to získá hudbou. A nebylo to pravidlem, konečně jako by se přiblížil nepřekonanému debutu Jsem hlína, jsem strom, jsem stroj (1991).

Václavek znovu nahmátl vlastní tep, když se autorsky spřáhl s Milošem Dvořáčkem. Přináší to nejen nové zvuky, aranže a zvukomalebnost skladeb, ale nový duch ve známém časoprostoru. Dvořáček nepřerůstá Václavkův rukopis, ani ho neposouvá do neznámých krajin. Spíš naslouchá, aby osadil, otevírá nové cesty, ukazuje a s odvahou poklepává na rameno dalekozrakého. Ačkoliv perkusista, nečekejte Pluto nebo Čankišou, ani efektní výboje Tam Tudy Orchestrů, písně se nevybarvují do variované world music.

Kytara není středobodem, přistupují kromě perkusí ještě výrazné klávesy (Jan Coufal) a taky sampler a moog (Luboš Malinovský). Ovšem dlouhé náladové repetitivní skladby zůstávají, Václavek má skvělý cit pro působnost tónů, cítí jejich přirozenou délku a životnost. Předehry či rozehry písní jsou delší, aniž by pokoušely trpělivost či propadly úpadkovému pseudo-přírodnímu ambientu (čarokrásné Prameny). Vzduchem se šíří jazz a je to v pořádku. Obohacený minimal proudí rovnoměrně a zvířecí zvuky vystřelují vzhůru.

Jestliže texty napadají a tlamou ryjí v bahnu kýče a pletou si melancholii se sentimentem, tak hudba je vytáhne nahoru, možná až na vrcholky hor (album je dedikováno Tatrám). Ovšem taková metafora je stejně nemístná jako některé obrazy desky. Mnohé odpustíte, další zapomenete pod tíhou tichého kvilu houslí, který projíždí páteřním kanálkem až do hlavních orbitál.

Žánr: indie-minimal
Celkový čas: 64:33
Vydavatel: : Indies Records