Sightings

Sightings

Through the Panama

autor: horovic | 10. 06. 2008, 15:26:31 | návštěv: 3465 | reakcí: 0

Vymknutí nadšenci kolem hlukového nakladatelství KLaNGundKRaCH k nám dovezou další z neortodoxních hudebních seskupení. Po dubnovém koncertu nezařaditelných hledačů To Live and Shave in L.A. (TLASILA) je tu další velké jméno psychedelic-noise-rockové scény.

Brooklynská buňka Sightings, formující se během roku 1997, doposud sice vydala čtyři oficiální dlouhé desky, ale jejich diskografie je bohatší. Obsahuje několik sedmipalců a nemálo CD-R, taky magnetofonové pásky, během deseti let na třináct releasů. Postupné a trvalé jsou jejich pozorování vezdejšího, hůře přístupné rychlým uším. Vyrůstají ze staré industriální školy, z osmdesátkové No Wave scény, jsou tu ozvěny rockové avantgardy i rituální psychedelie. Zdrženlivost stranou. Hudba pro nedělní kuropění, kdy vše odpočívá a zvolna se nadechuje, uvnitř něco nahlas spí a ventaroly zdánlivě mrtvých kopců vaří peklo zítřka.

Tentokrát napříč Panamou, říkají Sightings o své nejnovější výpravě za krásami kontinentů. Jenže trio Mark Morgan (kytara, zpěv), Richard Hoffman (basa) a Jonathan Lockie (bicí) nemají v ruce Polaroid, aby vám poslali kartinku z návštěvy nedělní školy v Bocas del Toro. Jsou oblečeni davem zvuků, osedlali hlubokonorné posedy k mapování jaderného chvění a nedívají se na cestu. Ta je stále stejná, na směru nezáleží.

Through the Panama nabízí stezky klidnější, bezmála meditativní (The Electrician), ale i ty zneklidňující, dusivě noisové (This Most Real of Hells). Po takových jizvách přijde vhod roztěkané basování a deklamativní řeč, tím spíš, že dole se probouzí tělo mechanického zvířete a to úpí strašlivou rzí (Perforated). Kudy uniknout? Přebuzené struny a týraná elektrika to neprozradí, pohmožděný techno beat taky ne (Certificate of No Effect). Album graduje a titulní song pokračuje v sonickém šílenství. Pak přijde Degraded Hours a najednou jako bychom už definitivně stáli na druhé straně zrcadla a potichu sledovali kdysidomov, zdálky doléhají tóny piána a hlas se nese ozvěnou. Samozřejmě je to jinak: přichází Black Peter a s ním další okruh inferna.

Proti surovým, poloneživým výbojům Black Dice jsou Sightings „normální“ rockoví srdcerváči, daleko blíže třeba Shit And Shine. Není náhodou, že producentsky se jich ujal Andrew W.K., vyšinutý hardrockový neznaboh, a na albu hostuje Matt Sweeney (ex-Guided by Voices, Chavez, Zwan). Bývají přirovnávání k rané fázi Sonic Youth (vinylová verze aktuální desky vyšla na Ecstatic Peace) a místy zní, jako kdyby Captain Beefhart olizoval svým spařeným jazykem staré Velvet Underground.

Sightings míří hlouběji, za tektonickým pohybem původní matérie, doprovázeni litanickou mluvou, řevem. Neviditelnou silnicí se řítí těžkotonážní tahač, rozváží běsi po mízních uzlinách země. Chtějí zabíjet i být zabiti. Ne, mezi tím není žádný rozdíl.

Žánr: psychedelic-noise-rock
Nosič: CD / LP
Celkový čas: 39:49