Valina

Valina

A Tempo A Tempo

autor: heřman hrma | 27. 05. 2008, 10:05:22 | návštěv: 3812 | reakcí: 0

Tak jsem konečně poznal Valina a hned prvnim dravčim kouknutim je jasný, že dlouhej rozsah křídel nebude to jediný, čím budou imponovat. Hlučná liga tvrdošíjných šlape na krk zemi, ví, který cáry černozemě mluví mateřskou řečí a co s diamantovou hlušinou. Oboupohlavní zvěř, která chodí po zemi a rovněž lítá.

Když tu byli Rakušáci před lety a prezentovali svoji desku Vagabond (2003), neměl sem ani potuchy. Těžko zařaditelné a srovnatelné trio spolupracovalo se slovutným Stevem (Albinim), často jsou cejchovaní Dischord zvukem a kdopak by se tomu bránil, v krajích vyznavačů je to medaile. S chlapíky z Linze je ten problém, že kompozice skladeb jsou příliš složité na hardcore a dosti uzemněné a nervní na post-rockové zeměměřiče vzdušných drah. Navíc Valina má ve svém arzenálu trubku (Anatol Bogendorfer, též zpěv a kytara) a to už smrdí alternativou.

Podivná jsou i jména dalších protagonistů: Husbert Huber (basa, zpěv) a Anselm Duerrschmid (bicí), nevim, o co tady kráčí, tři králové maj továrnu na linecký placky, zástěrka pro rockovou pitevnu: Anatol, Husbert, Anselm. O, Dio.

Hráči jsou si vědomi svých schopností i skladatelského umu, který se umí zhoupnout do nadbíhavých cetek. Kdybyste jejich songy oškrábali o zdlouhavé vyhrávky jednotlivých nástrojů, nadnesená intra a nudné přešlapování v krajině bez refrénu, dostali byste perfektní vypalovačky, ale i tvrdé ploužáky, za které se nestydí žádnej chlupatej chlap a charakterní chmaták. Jenže Valina jsou nepoučitelní, a tak chytlavá záře hitu je mořena ve tmě pokoutného hledání. Vyhrávky nejsou soukromou onanií, ale naléhavým hlasem a prostředkem napětí, intra promyšlenou součástí stavby písně a refrény jsou na místech, kde nemaj být, zdvojené nebo utnuté, parádivé.

Neuspěchané rozvíjení motivů a jejich návratnost, změny tempa a nečekané přemety, výbušné kostimlaty a mírné procházky za odlivu, umění gradace i epileptická vášeň, třeskuté melodie, maskované chaosem po explozi. Bojovný nihilismus post-punku se tu mísí s dávnověkou rockovou alternativou a indie rockem, nezaměnitelné post-hardcore, na kterém uklouznou příznivci táborské scény a Stříbrných raket, stejně jako Už jsme doma. Ovšem ideálním předskokanem je Jindra Holubec.

Žánr: post-hardcore
Celkový čas: 45:44
Vydavatel: Trost Records