Dinosaur Jr.

Dinosaur Jr.

Beyond

autor: Horymír Mohér | 22. 05. 2008, 08:57:32 | návštěv: 4247 | reakcí: 0

Nezatížen dávnou láskou k Dinosaurům si to vychutnávám zhola a prakticky. Dinosaur Jr. byli na mě vždycky příliš měcí, málo soničtí i noisoví, kompromis anebo jen alternativa hladká a uměřená, pro jinačí temperaturu, hledám krizový vývoj a hraniční přípeklí, mírně naježené pohlazení je slabou protivlnou mému přítlaku. Znamená to, že jsem bezduché hovado nebo že Druhohorní si nezaslouží pozornost? Na revizi legend není nikdy pozdě a na zkulturnění zvířete jakbysmet.

Beyond překonává desetiletou proluku od poslední desky, takové návraty se daří zřídka a většinou jen se slepým přimhouřením prastarých fanoušků. Na druhou stranu nebavíme se o znovuzrození Led Zeppelin, ani o zoufalém vtipu Sex Pistols, z éry osmdesátkového rocku je tu celý zástup kapel, podívejte se jen na metalový úhor, jako by ta doba dávno neskončila.

S povděkem kvituju jejich zálibu v kytarovém sólování, nejen rádiovou délkou jsem živ. Rozsáhlejší songy se rochní ve ždímání hmatníku, mladistvé pradleny ví, jak zmáčknout mokrou osušku a v kolik obejmout mužskej střed, Dinosaur si neberou servítky s tradičním rozvíjením skladby, ubíhají navzdory. Jejich velkou předností je cit pro melodičnost, a zároveň touhu probíjet se rozmazanými kytarami a přítulnými riffy dále, jsou si jisti délkou, nenudí, neopakují se, delší skladby jim dělají dobře, sloka-refrén jsou jen lávkou. Ovšem nikdy nepodlehnou volání noisových dálek nebo divokosti, alternativní poprock té nejvyšší kvality.

Odpočaté, usazené, promyšlené, ale přirozené, plynoucí a čerstvé, jako rostlinné máslo zdravé a prospěšné, jen tam chybí živočišnej tuk vemena a krvavý struky dobytčí lásky. Je tu i nitrožilní výživa, té, které se neodmlouvá: nenápadně naléhavý vokál v obležení kytarových drátů, prskající elektrika a výborná stavba písně (It´s Me), zasmušile noisový post-punk vystřelený do mraků (Lightning Bulb), průzračná stadionová hitovka (Almost Ready), hřejivé a elastické riffy (Pick Me Up).

Starší desky byly ležérnější, špinavější a rozmáznutější, hippie psychedelic a My Bloody V., nová je zvukově čistší a vokálně průraznější, přesto hlavní znaky zůstávají. Z hlediska krátké věčnosti se mi jeví nejpřesvědčivější album You´re Living All Over Me, ano, ve srovnání s ním je Beyond sice důstojným návratem, ale přeci jen nejde o vrchol. Bude to zajímat někoho z těch, kdo se chystají na květnový koncert? Pochybuju, já být na jejich místě, tichý hlas Nechápavého ponechám osudu a hledím k jasnému zítřku (minulosti).

Dinosaur Jr. (USA) + Awesome Color (USA), 24. května, Palác Akropolis, Praha

Žánr: alternative rock-pop
Celkový čas: 49:32