Joe Lally

Joe Lally

Nothing Is Underrated

autor: horovic | 12. 03. 2008, 10:31:54 | návštěv: 3360 | reakcí: 0

Basák kapitální skupiny Fugazi vydává na znamenitém labelu Dischord sbírku ztišených písní s názvem Nothing Is Underrated. Prostřený stůl pro fanjšmekry a příznivce jeho domovské kapely? Opatrně.

Lallyho projev je značně uměřený. Fascinující, dráždivě ležérní naléhavost jeho alternativně hardcorové kapely je ta tam, pocit neodbytnosti zůstává, je však jiného druhu. Lally není křikloun, téměř folkový projev není z těch, co uklidňují. Budete pátrat po současných neo-folkových výbojích a tzv. vlně písničkářů, marně. Nabízí se paralely s Thomem Yorkem nebo Thurstonem Moorem. Nebo s Lou Rhodes. Podobně i Lally poodstoupil o kus dál, dívá se na tiché, pohyblivé nebe a promlouvá k nastálé zimě. Slova, ta zmizí, pocity jsou hluboko a koření.

Lally nerezignoval na rockovou sestavu, nejčastěji ho doprovází bicí, klávesy i kytary a s nimi jeho věrní souputníci: Ian MacKaye, Guy Picciotto (oba Fugazi), Ben Azzara (The Delta 72), Eddie Janney (Rites of Spring). Pomalé skladby jsou prosty punkového nasazení, sešeřelý bar Toma Waitse, youngovské vibrace a taky syroví baladici Morphine, jak očistné. Nástroje se nehrnou do popředí a pořádného hrábnutí do strun je pomálu, zůstávají hypnotické hudební linky, občas zazní zfiltrovaný tón klarinetu. Jen ti, co prošli hlukovou stěnou tam i zpět, ví, jak modelovat ticho. Vedle basy jsou nejvýraznějším spoluhráčem hlasu klávesy (Sam Krulewitch). Různě zkreslované, pomalu tekoucí, psychedelické i jazzově vyčkávající, zvukově bohaté a stále překvapivé. Hladká, samozřejmá souhra všech nástrojů staví neuvěřitelně přirozené písně, v nichž občasné noisové záchvěvy jsou jen nutnou připomínkou existujícího protikladu.

Nic nezůstane nedoceněno, to je hodně optimistické prohlášení. Jenže veselé písně se nekonají, dumavá nálada Lallyho prchavých rozmluv vás obestře a kde je vodní hladina, tam musí být i břehy. A není tak těžké postavit se proti neviditelným vodním linkám...

Žánr: psychedelic folk-rock
Celkový čas: 36:43
Vydavatel: Dischord