Do Shaska!

Do Shaska!

Live Alraune DVD

autor: horovic | 24. 01. 2008, 11:43:00 | návštěv: 3946 | reakcí: 2

Polní tanec muže v kápi, Ku-Klux-Klan, cívky a kotouče, africký kmen uprostřed skákavého rituálu, kimonovaná děvčátka v porcelánovém hrníčku – nebo je to Mickey Mouse a jeho naklonovaní kamarádi? Kdo chybí? Josef Mengele? Dívka tančí nahá a prolíná se s elektronickým obvodem. Vše je zastřené, filtrované a setmělé. Připomíná vám to něco? I Lynchovy rané věci byly proti tomuhle pohádkou na dobrou noc. Možná avantgardní surrealistické fantazie snesou srovnání, snad neutěšený snímeček z The Ring (americká verze krátkého útržku je proti japonskému působivější, i když zjevně čerpá z Dalího našeptávání a buňuelovských konsekvencí). Jenže filmový obraz není bijákem z půjčovny U Mrtvého jelena, sledujete „doprovodnou“ projekci Live Alraune výjimečné tuzemské formace Do Shaska!

Obraz pracuje i s veselými či optimistickými výjevy (smích milenců, spartakiádní cvičení s obručí), ale v kontextu dalších záběrů i hudební složky je nasnadě, že výsledný dojem má daleko k jásavé taneční extázi. Zároveň to ale neznamená, že Do Shaska! vás chtějí prvoplánově vystrašit. Při všech podivnostech a surreálných spojích jim jde spíš o vytvoření působivé, introspektivní hypnotické linky, při níž se můžete protančit do jiných sfér, dojít na hranici čehokoliv. A tuším, že v kombinaci s hustou houbovou polévkou se můžete dostat hodně hluboko a pozdravit svůj vlastní strach.

Obrazové repetice a smyčky, zahlcení symboly a leitmotivy, zneklidňující záběry a neustálé prolínání, několikanásobné expozice, ženský křik, roztroušené kříže a ostanatý drát, svatba, muž s vyceněnými zuby a klapkami na očích, pavučina, primitivní stínové animace, gorily a jeskyňové kresby. Ani ty nejprostší civilní záběry neumožní oddech, jsou totiž rozpíjeny, deformovány a spalovány vzápětí, ne, nevím kdy vychází slunce a nevim, jestli rozbřesk nebude ještě hrůznější. Danse Macabre středověký stejně jako současný.

Do Shaska! jsou i v rámci evropské dark elektronické scény uznávanou veličinou, znalí paradoxu vyvolených, kteří koncertují více venku než u nás. Kam je zařadit na naší klubové scéně?, kdo si dovolí udělat jim klasický koncert vyjma specializovaných festivalů v naší metropoli? Věčná škoda říkám vám, Live DVD budiž dočasnou náhradou.

Dark Ambient vymezení je jim dávno úzké, prošli kus cesty a dnes jsou stejně tak zamyšleným post-industriálem, hypnotickou world music, špinavým housem i breakbeatem. Ovšem s nutným a všudypřítomným rituálním a religiozním akcentem, který staví jejich audiovizuální produkci na úroveň prvotních obrazů – ty hovoří tichem a němé echo odráží metafyzickou nicotu, jež tak děsí.

Žánr: post-industrial
Nosič: DVD
Celkový čas: 60:22