Various

Various

Slovak Underground Punx Attack! Volume III

autor: horovic | 12. 12. 2007, 12:06:10 | návštěv: 3256 | reakcí: 0

Třetí díl hiraxovských kompilací opět předkládá stylovou směs punku, HC a metalu, ska. Dostat se na ni znamená, že nemáte desku u velkého labelu. Tyhle mapující průřezy jsou nedocenitelné už jen z historického hlediska, pro českého posluchače nabízí srovnání, jak si na tom stojí slovenská scéna.

ZNT vycházejí z té nejlepší tradice Zóny A, což platí i o Zašitej diere. Ta se navíc ohání „slížovitým“ fílingem a nicneřešícím textem, o důležitosti reality si brácho rozhoduje každej sám, jen se trap: „Neviem na čo by som sa mal niekde brať / keď možem spať do tričtvrtě na desať.“ (Song 9:45). V podobné stylové lajně pokračuje Chronická únava, s názvem kapely ladí název songu – Politika.

Tvrdší punk amerického střihu vám do uší vyšijou Good Reason, pevné kytary a melodický zpěv, refrén je nutným stehem písně. Grobiáni nás vedou zpátky do Zóny s charakteristicky vyprávěcím vokálem, odsekávaný rytmus vybízí ke skandovanému doprovodu. Skandovaný punk nebo punkující ska nabízí Vec verejná, taneční náboj, dva vokály s ženským pepřem, krátký song a jako zpraku.

Aspiranti na nejlepší název kapely Zo psa hlava zpívají o tom, že jsme celý život v maskách, podání je blízko HC a spádu kompilace to jen prospívá. Zotrwačnosť zní jako tvrdší a hutnější Tři sestry a říkám proč ne, Serus. Potom se vynoří grindoví Attack of Rage, áno, je to Deštrukcia, hluboký hřmot kytar a přesvědčivý dvojhlas pudla a dogy. V jinak poměrně zvukově vyrovnané skládce kapel vyčnívá slabším a syrovějším zvukem Cena pravdy, takhle zní punkrockový demáč, téhle skupině to neubírá. O ještě o píď níže jde s kvalitou nahrávky Strecha, takhle rachotí staré kazety osmdesátkového androše. Basa jako kašlající sekačka, Ľutujte ma.

Crossoverový nu-metal zastupují Náhodní známi, rap mi dlouho zněl jako mexikánština, ale pak se z téhle rozjuchané party vylíhl bastard Chiki-Liki-Tua, Molotov a buldočího deathu. Vtipné. Cesta do pekla v podání Vylízaných palic je punkrocková, ale mají apokalyptickou atmosféru jako svého času Hrdinové nové fronty, textově jako by se obraceli do pekelných litanií undergroundu. To Pod vplyvom (se) chtějí bavit srozumitelným a snadno čitelným punkem, anekdotický text a bezstarostná nálada. Pětatřicetivteřinová Dálnice grindcorového Swrabu sice není moc dlouhá, ale ne každý potřebuje ke sdělení tři hodiny jako ztracenej Lynch.

Korupcia od Verdikt-P je žádoucí ozvěnou příbuzných SPS, stejně jako divoký pub rock Degustátor může připomenout Echt!, i když značně pivnější a vulgárnější. Angažovaný crust Godnoise zaujme nejen nasazením a střídáním vokálů, ale i bicíma, nástrojař nepoužívá blány, ale plechy a poklice. Náhodný wískit odlehčí zónovským punkrockem, Karneval moshujícím hardcore. Kluci co se dívaj do metálu maj anglické názvy a Shadow of Your Mind sázejí vedle kovových kytar a rychlé šlapky na slovenské texty a překvapivé melodické pasáže. Žiadne vajce niet také tvrdé ako sa uvarí.

Nevím jestli jde o záměrně echovaný vokál, protože to ruší, ale jinak jsou 60 Seconds Army jednou z nejzajímavější chásek na desce. Kvákající kytary divného punku jdou až k MC5, žeru pořád opakovanou figuru, zvláštně rozpité a nesrozumitelné. Šougejzr fucker on the beach. Americkou školu zdatně zastupují Outselling of Lies, melodie a zpěvné úseky jim nebrání šermovat metalovýma kytarama a bicí mlátičkou. Zpěv je vytahuje do neopunku, ale nástroje běží do metalových bažin.

Šarišská nátierka je příjemná pomazánka, chlebem jsou Slíže a máslem Visací zámek, aniž by je evokovala přespříliš. Punkrock s kvílivě sólující kytarou, to jsou Nebezpečie pádu, k duhu mi přijde spíš Klinika, rotující kytarový riff jen opentluje středněrychlý punčík, nejen kvůli vojenské tématice říkám Do řady!

Lykantrop nejdou do crustu, jak by mohlo českého fanouška napadnout, ale předvádějí tu zajímavější variantu moderního cross-nu-metalu s protikladným dvojím vokálem. Řádně nasraní jsou teprve Die Hards, „kňazi alebo zloději, no čo mi na to povieš“ ... neviem, bratko, ale hrozím s tebou, jsem v kotli.

Bonusovým kouskem je Šéf od Chronické únavy. Na punkových kompilacích Hiraxu jde o „čestné“ místo, záverečná je vtipným prídavkom, veselou pointou. „Nemám rád tieto postupy, moj šéf je obyčajný buzerant...“

Žánr: punk-HC-metal-ska
Celkový čas: 53:51
Vydavatel: Hirax Records