Skrytý půvab byrokracie

Skrytý půvab byrokracie

Předvoj armády monster

autor: horovic | 20. 08. 2007, 10:34:34 | návštěv: 3885 | reakcí: 0

„A nepozorovaně se prosazuje stroj“. Ne do té míry, že by rockové obsazení nahrazovaly mašiny, spíš z hlediska obecného, z hlediska věčnosti. Téma se odráží i ve formě samé, takže aranže jsou plné ruchů a ech, samplů. Detail zůstává detailem, ale když se s ním pracuje důsledně a v souvislostech, vzniká kompaktní album. Nikoliv koncepční jak je chápáno, není tu jednotící příběh ani skládanka osudů jednoho mikrokosmu, zato máme jednotící prizma, které pronásleduje téma co pohroužený filosof mihnuvšího se brouka myšlenky. Koloběh života.

Jasná východiska hudebního undergroundu nemusí znamenat přežitek nebo patinu zvetšelého, jakkoliv afrodiziakální je, když zasmušile krásná Kristýna řekne: starý hovno nesmrdí. Parafrázovaná klasika Hey Joe, zauzlované kytarové tahy, jejichž důraz vyniká syrovým rytmem bicích, Chadimovy kapely, „plastikovská“ obřadní roucha, magické zaříkávání, „přesvědčování o neexistenci pekla občany donutí, aby se chovali, jako by znali pravdu o existenci pekla“, Vítrholc. Deklamace více než zpěv, sbory a táhlé duhy dechů nebo kláves, temné a černobílé, celkové vyznění vytváří dramatický dojem, kousek od divadla, na krok od rituálu. „Smrt je náboženství, odolává i matematice.“ Na místo, kde dříve ohlodávaly dřeň písně industriál a domácí udělátka, je dnes brána elektronika se stejnou funkcí, s podobným vyzněním. Hrubé a noisové, deziluzivní a civilní.

Jakýpak přežitek. Deska jde po mejkapu dnešku a v tom směšném blátě iluzí hledá cenu smrti. Bodá to a nejen do ledvin. Nože, odposlechy, kurvy a politici, výplachy mozků, úřední postupy, součástky a systém. „Poznané zlo je lepší než nepoznané dobro.“

U těchle kapel není třeba hledat škatule, undergroundu se všichni brání jako krojcu ďas a alternativa je vágní. Mimo zábavní sféru, mimo kšeft a jeho princip návykové slasti. Do krve a bez slitování, kdo chceš, poslouchej. V závěru se Předvoj armády monster podivně semkne, přitvrdí, electronic body music vnese mimořádně výhružný a přesvědčivý náboj, nové sepětí, deska se i hudebně zacelí. Mohutná tlaková vlna až laibachovského charakteru v songu Úzkost děsí, elektronické dráty mohutní, aniž by ztratily na ostří. Nový kabát, stará píseň. O pravdu...

„Program pacifikace je nutno provést, třebas i násilím.“

Žánr: alter-monster-rock
Celkový čas: 45:33