Million Dollar Baby

Million Dollar Baby

režie: Clint Eastwood

autor: maxim horovic | 24. 12. 2005, 10:15:44 | návštěv: 6844 | reakcí: 2

Americký film nominovaný na Oscara stojí na tom, čemu se říká silný námět, silný námět po americku. A i když nemůžu poslednímu snímku Clinta Eastwooda upřít dotaženost a sílu jednotlivých složek, nakonec mě odradí emocionálním naléháním na diváka. Jako by si vedle mě někdo sednul, obejmul mě, ale já byl ve vedlejším pokoji. A k vzájemnému citovému překrytí došlo jen tak přes zeď. Myslím na ni, ale nikdy se nepotkáme.

Trenér Frankie Dunn je zestárlý muž, který nese břímě minulosti: rozchod se svou dcerou a starý boxerský zápas, při němž přišel jeho svěřenec o oko. Tím je jeho přítel Eddie Scrap, který s ním dlouhá léta provozuje tělocvičnu. Dunn vychoval nového šampióna, ale nemá odvahu poslat ho k mistrovskému zápasu, proto o něj přijde. Zároveň na scénu vchází Maggie Fitzgerald, 30letá žena, která prahne po úspěchu v ringu. Dunn se jí i díky Scrapovi posléze ujímá. Trénink, výhry, bolest a poranění míchy. Sdílení vlastních minulostí, eutanázie.

Námět je působivý, ale taky skýtá mnoho klišé: závaží minulosti, svazek dvou osobností coby nahrazování role otce a dcery; děvče, které nic nemá, jen svou vůli; tvrdý a zatrpklý stařec s křehkou duší; tréninkové soustředění; vyděračská rodina; postoj k eutanázii aneb co je lepší pro doživotně upoutaného. Eastwood se režijně s většinou těchto nástrah vyrovnal chlapsky, tak jak to umí jen on. Film je temnější, komorní, bez velkých gest, naléhavý, získá si vás. Kamera se pohybuje v interiérech a soustředí se na detaily tváří. Hudbu dokud nepostřehnete, je dobře. Začíná na vás tlačit ve vyhrocených scénách, což posiluje onen emotivní, „eastwoodovský“ nátlak. To, co mi nevadilo v předchozí „Mystic River“ (2003), mě nyní dráždí. Jeho typický a zvládnutý „civilní patos“, ušlechtilé, opravdové a upřímné celkové vyznění mi zaznívá falešně.

Nepotkal jsem se s tímhle filmem, ale je to možná můj problém. Protože Eastwood dělal co mohl, aby netlačil na pilu a zůstal civilní. Od velmi uměřených hereckých výkonů (ne, nemyslím si, že Hillary Swank v roli Maggie byla tentokrát na Oscara), přes výběr prostředí až po scénáristické zákruty. Nedával Maggie přehnaně tvrdé tréninkové lekce, stačilo pár obrazů dokumentujících její odhodlání a buranskou sveřepost. Nevyžívá se v naturalisticky krvavých obrazech, zápasů není mnoho a jejich délka z filmu nedělá „boxerský“ film.

Sledujeme psychologické drama, i když postavy nejsou propracované do hloubky, režisér si vystačí s několika rysy. A kombinace akčního a psychologického žánru mu svědčí. Ani jedno nepřeváží, po drsných scénách bažící divák je neukojen, příznivec charakterových dramat může být v závěru taky zklamán. Starý Eddie, stále myslící na svůj nikdy neuskutečněný 110.zápas, se ho dočká a skolí mladého bijce. Rodina, kterou chce Maggie zajistit, je nevděčná hyena. Dunn se pro eutanázii přece jen rozhodne a to navzdory knězovým slovům. Jediným štěstím je, že Eastwood tu scénu pojal nepateticky, tam se daly dojit slzy. A taky se nedočkáme jeho smířeného shledání s dcerou. Hořkost zůstává, i když vypravěč-Eddie pohádkově konstatuje, že Dunn z nemocnice odešel a už ho nikdy neviděl. Film, do té doby pojednávající o životních následcích, se jich nakonec zřekne, za smrtí už nic není.

Filmu lze vyčítat jedině očekávatelnost děje a jednotlivých situací, jejich pointování, odhadnutelnost lidských povah a činů. To se však děje ve všech Eastwoodových filmech. Přesto je přijímáte díky celkovému zpracování, na hraně syrovosti a kýče. Eastwood tady balancuje tak umně, že vás nenapadne podezřívat ho z nadbíhání divákovi. A on to taky nedělá. Anebo jednotlivé prvky relativizuje. Odráží se to např. v dvojlomnosti postav: Dunnův vztah ke kostelu (bohu) a představenému je na jednu stranu věrný, ale i sarkastický. Některé situace zůstávají otevřené nebo nedořečené: Dunn nachází v samém závěru obálku pode dveřmi. Film tak nemůžeme nazvat klasickou hollowoodskou produkcí, vymyká se. Je to dost? Po pravdě řečeno: na Oscara ano.

Originální název: Million Dollar Baby
Režie: Clint Eastwood
Hrají: